Mopot 60km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 60km/h.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

07.07.2009 05:48


Lissu kka
Muumilaakso

#453 Mitä väliä

13.07.2009 23:45

Ei mopojen laillisen nopeuden korottaminen vaikuttaisi millään tavalla nykytilanteeseen, polliisit vain ehkä saisivat oikeita töitä kun ei kokoajan tarvitsisi juosta mopopoikien perässä. En usko että KUKAAN täyspäinen jaksaa körötellä kevarin runkoon rakennetulla uusendurolla neljääviittä, jos se nyt edes senverran vakiona kulkee :D oletan että kaikkien tervejärkisten ihmisten pärrät on jo laiteltu kulkemaan vähintäänkin sen 60, usein enemmänkin.
Oma räxä kulki vakiona kolmeakymppiä alamäkeen, tasasella ei edes sitä. Ylämäessä sammui.(jokainen voi sitten itse miettiä että onkohan moponi vakio enää) Tästä tein omat johtopäätökseni siitä, että mopojen kuristuksissa on menty hieman liian pitkälle.

"#402 idiootit
naurettavaa lukea näiden maalaisjunttien mopo pätemistä. Mopo on mopo
Pennut ajavat muutaman vuoden mopolla ja sitten myydään pois.

iiro heiskanen (vantaa, 10.3.2009 20:34) "

Repesin :'D. Tuleppas iiro joskus landelle tutustumaan oikeisiin töihin ja mopokulttuuriin. Ensinnäkään, täällä ei ostella mopedeja huvinvuoksi sellaisille jätkille joilla on puolikilsaa koulumatkaa ja huvittaa vaan päristellä. Toiseksi, en koe mopojen nopeusrajoitusten liikuttavan ihmisiä erikoisemmin alueella jossa poliiseja on vähän tai ei ollenkaan. Kun keväällä oppilaitoksemme parkkipaikan täytti parisenkymmentä mopoksi rekisteröityä kulkuneuvoa, en usko että skoottereita vaille mikään niistä kulkisi vähintäänkin sitä kuuttakymppiä :D
Juu onhan se totta että mopolla ajetaan muutama vuosi ja sitten se myydään pois, mutta tässä en näe mitään pahaa. Nyt kun ihmisiä pelotellaan ilmastonmuutoksella ja kaikella niin kierrätyksen pitäisi olla hyvästä. Itse en kyllä aio myydä omaa mopoani vaan se säästetään pikkusisarien iloksi. Eikä me pelkästään mopoilla rällätä, meilä on raktoritkin :D

Oikeastaan minusta alkaa tuntua, että mopojen nopeusrajoitusten muuttamista täällä vastustavat
a) Aikuiset joilla ei ole ollut teininä mopoa eivätkä siis tiedä asiasta mitään ja pelkäävät tiedonpuutteessaan miten käy omalle kullannupulle,
b) Ihmiset, joilla on liian tylsä elämä ja liian paljon aikaa, ja näinollen sitten puretaan omaa mitättömyyttään sen edistämiseen ettei muillakaan saisi olla hauskaa,
c) ...ja ylipäätään kaikki mopojen kohtuullista ja järkevää kulkunopeutta vastustavat tuntuvat olevan isoista kaupungeista ja etelämmästä. Olkaa hiljaa tai ottakaa asioista selvää(ja tulkaa oikeisiin töihin maalle ennenkuin rupeatte valittamaan. Harmittas minuakin asua siellä missä ei oikein ole omaa tilaa misään eikä sais rällätä vapaasti missä haluais, ja poliisit ja naapurit ois kokoajan äpättämässä).
Lissu kka
Muumilaakso

#454 oij anteeksi, kijroitus virhe

13.07.2009 23:48

"Kun keväällä oppilaitoksemme parkkipaikan täytti parisenkymmentä mopoksi rekisteröityä kulkuneuvoa, en usko että skoottereita vaille mikään niistä kulkisi vähintäänkin sitä kuuttakymppiä :D"

Tietenkin tarkoitan että jokainen mopo kulki vähintäänkin sitä kuuttakymppiä :D
Lissu kka
Muumilaakso

#455 ainiin

14.07.2009 00:02

Ja vielä niille tyypeille joittenka mielestä on fiksua ostaa halpa kiinanmopo: näistäkin löytyy omakohtaista kokemusta enkä suosittele kenellekkään, ellei sitten tykkää työnnellä mopoja paikasta toiseen. Tulee halvemmaksi ostaa kerralla hyvä mopo, virittää se ja ajella tyytyväisenä kuin ostaa kiinanmopo joka leviää joka viidenkymmenen kilometrin välein ja korjailla sitten sitä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

16.07.2009 20:25


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

26.07.2009 01:33


Liisa Lappalainen
Kiuruvesi

#458

26.07.2009 19:01

Kaikki aikuiset, jotka ajattelevat tosissaan noin, ansaitsisivat itse kulkea autoillaan VAIN ja AINOASTAAN sitän 45 km/h nopeutta. Saattaisi mieli muuttua. Edellisen kommentin kirjoittaja on ilmeisesti joko älyttöman itsekäs ja lyhytnäköinen tai sitten vain tyhmä.
Mikko Haajamo
Espoo

#459 Mopoihin nopeurajoittimet 60 km/h

28.07.2009 02:42

Mopoihin saisi tulla nopeusrajoitin, joka rajoittaa vauhdin turvalliseen 60 km/h.
Ja mopojen hinnat saisivat suomessa tippua 34% näistä nykyisistä hinnoista.
Henri Nurminen
Kangasala

#460

30.07.2009 19:32

Itse pidän ideaa kohtalaisen hyvänä. Eilenkin ajoin tiellä jossa oli 60 km/h rajoitus n.45km/t:ssa ja takana tuleva bussi puski väkisin ohi kapeassa paikassa missä oli liikennejakaja + liikennevalot ja toisella puolella kaide, jos en olisi huomannut siirtyä lähes kaiteeseen kiinni minun olisi käynyt huonosti (silti jäi vain 10sentin rako bussin ja mopon välille). Bussikuskit/taksikuskit ovat muutenkin varmaan todella töykeitä kun tulevat ihan takarenkaaseen kiinni ja vielä ohittavat liikennevalojen kohdalla ja keltaisella viivalla lähes tulkoon kaikki autoilijoista ohittaa mopon. Tämähän on laissa kielletty?

Sitten vielä tuohon että kyllä uudet mopot on suunniteltu kestämään 60km/t vauhdin koska HUOM! lähes kaikissa muissa Euroopan maissa mopoissa on 80cc moottori! Ja esim Espanjassa Mopon sallittu nopeus taisi olla 70km/t jos nyt en ihan väärin muista. Nopeus olisi hyvä rajoittaa rajoittimella 60km/t nopeuteen ja jos ajaa yli 65km/t lähtisi kilvet (niinkuin ennenkin).
Laura Hjerp
Naantali

#461 ..

09.08.2009 17:12

No itse kannatan tätä 60km/h sallimusta. Mutta en sitä, että kortin raja nostettaisiin 16 ikävuoteen. Mielestäni on tyhmää että ensi vuoden alussa mopokortin hinta nousee monta sataa euroa, missä tehdään paha virhe. Se lisää vain kortitta ajamista, sillä miksi ostaa monen sadan ajokortti kun ilmankin voi ajaa. Sitä enemmän siis tulee sattumaan onnettomuuksia, esim. lukuisista liikennerikkomuksista.
Intenet g0d
Tampere

#462 M

16.08.2009 12:34

Ihan hyvä vaan olisi että nää 90-luvun tuotokset ei olisi tienpäällä jollain mopoilla. Allekirjoitin siinä mielessä, että mikäli alle 18-vuotiaiden moottoriajoneuvoja ei poisteta kokonaan niin sitten tehtäis ees turvallisemmaksi.
No Name
Turku

#463

27.08.2009 13:09

ittelläni on mopo ja välil tulee sen näkösii ohituksii et ei oo välttämät kauheesti harkittu. olis ehkä turvallisenpaa jos mopot kulkis 60km/h nii näit ohituksii vois tulla paljo vähemmä:/
Esa Heinonen
Turku

#464

06.09.2009 01:48

en kyllä sit tajua mitä ne "olevinaan pyöräilijät" täällä selittää ku pari random sivua luin. ne saatanan mopot kuristetaan kulkemaan 45 sen takia koska laki niin vaatii. ja siinä kohtaa kun sä kuristat sen alkaa mopo kiertämään rikkaalla.
ja plussana siihen päälle viellä se että nykyajan mopoissa on tuorevoitelu ja joillakin saattaa olla samaan aikaan öljyä bensan seassa. siitä haju vaivat.

samalla kun mopojen nopeus rajoitusta nostetaan esim. valmistajan ilmoittamaan max. nopeuteen olisi hyvä ottaa ne mopot pois sieltä pyörä teiltä. nykyään mopo jalankulku tiellä on vaarallinen, kulki se sen 40 tai 45.

ja sittenkun ajaa liikenteen seassa, tekevät autoilijat HYVIN VAARALLISIA OHITUKSIA. en sitten tiedä johtuuko se siitä että autoilijoiden täytyy alkaa vittuilemaan mopoilijoille sen takia että eivät pääse kovempaa.

pelkästään se jo kun mopo on kuristettu kuluu kone enemmän ja joutuu kovemmille rasitukselle. kun otetaan kurit pois alkaa kone käymään puhtaammin jolloin hajuhaitat poistuu ja koneen huoltovälit pitenee ja mopoilijat ovat tyytyväisiä kuten lompakkokin.

eiköhän tässä mahda olla taas tarpeeks.
-allekirjoittanut
joni kuivanen
pori

#465

12.09.2009 00:39

Kannatan koko sydämmestäni!
nuo väittävät että mopoa ei voi hallita suurissa nopeuksissa se on valetta
oma moponi menee 80km/h ja hyvin sen hallitsee hiekkatielläkin.
sitten jotkut väittävät vaikka on myös totta nuoret kaahailee tuolla liikenteessä
mutta onneksi te lainkuuliaiset aikuiset ette mene ohi ettekä näyttele nyrkkiä tai sitä keskimmäistä sormea.
ja vielä mopon jarruihin palatakseni niin kyllä se jarruttaa tarpeeksi hyvin tuosta 80-0km/h kunhan vain osaa sen..

Ja tuohon aikuisten kaahailuun vielä lisään että teette typeriä ohituksia esim.
ensin mennään ohi nopeutta n.70km/h ja sitten kun päästään edelle jarrut pohjaan ja vilkku oikealle
Henri Murtoo
vammala

#466 tosiasia

17.09.2009 14:00

Se on kyllä ihan tosiasia ettei tämänpäivän mopoja ja skoottereita ole tehty 45 km/h nopeuteen vaan vähän suurempaan. Itse olen jo ohittanut tuon maagisen 18 vuoden iän ja olen ammattiautoilija/yrittäjä. En pitäisi hirveän vaarallisena jos ne pärisijät saisivat kulkea vaikka sen 60km/h kun niitä ajetaan muuallakin kuin kaupungissa...
Santtu Sihvonen
Lahti

#467

18.09.2009 15:51

paras nopeusrajoitus mopoille olis kyllä munkin mielestä se 60/kmh. Tähän päivään mennessä olen tavannut vain yhden ihmisen jonka mopo ei kestänyt 70/kmh nopeuttaa!! kyllä se pitäisi nostaa kuuteenkympiin. Ja autoilijat : osa teistä tekee itsestään helvetin suuren pellen! Nykyään kun mopojen rajoitus on 45/kmh ni ei tarvitse kolmen tai neljänkympin alueella lähteä ohittamaan kahdeksaakymppiä! Ja osa vielä ajaa niin läheltä ohi kuin mahdollista ja keskisormet vilahtelavat lähestulkoon jokaiselta! itselläni on yamaha dt joka kulkee noin 90/kmh, enemmänkin. liikenteessäkään en ohittele autoja ilman hyvää syytä ja jos ohitan ni silloinkin hyvän matkan päästä auton kyljestä. mutta osa autoilijoista painaa vaan lisää kaasua kun mopoilija on lähdössä ohi. käsittämätöntä pelleilyä. ja kaikkia mopoilijoita varoitan siitä että jos mopo kulkee sen 70 tai enemmän ni ei kannata ajaa kuin semmonen 60/kmh. jos poliisit pysäyttää niin sakkoja saat sellasen korkeintaan parikymmpiä ja jos hyvin käy niin tuskin mitään paitsi huomautuksen poliiseilta. Ja kuka perkele tää heikki manninen täällä luule oikein olevansa ? jos mopo on niin viritetty että kortti ja kilvet lähtee samantien niin miksi pysähtyä JOS on mahdollisuus paeta. tietenkin jos poliisit ovat aivan lähellä, siinä ei ole enää järkeä jos ne on jo kerinny nähdä kilven.. kukaan ei tahdo jäädä autoilijoiden sortamaksi! Varmasti allekirjoitan !!!!
Ossi Kivilä
Lappi

#468

18.09.2009 19:57

Jos mopo kortin ikä nousee niin 16, mutta sitten kaikki ajais kevarikortin, eli ei mitää järkee nostaa sen ikä rajaa.
Santtu Ahonen
Joensuu

#469 Ehdottomasti

29.09.2009 19:18

!

Itse ajoin 2 vuotta mopolla jolloin siirryin kevariin, autolla ajan nyt.
Ehdottomasti mopon pitäisi mennä 60km/h, koska autoilijoille tulee
usein jopa "tarve" mennä mopon ohi, onhan niillä montakymmentä
hevosvoimaa enemmän audeissaan.

45 kmh on VAARALLISEN pieni nopeus, koska silloin mopot ovat yleensä
"tien tukkeena" eikä mopoautoja voi edes helposti ohittaa!

No.. kaikki mopot valmistetaan kulkemaan yli 45km/h, sentakia niissä
on kuristimetkin. Ja nyt jos puhumme mopoautoista, niissä on yleensä
~500 kuution dieselmoottori, joka on niin kuristettu, että se menee 45 km/h.
Onko tämä teistä järkevää?
Lisäksi jos ajaa mopolla "täysiä" eli 45km/h, se kuluttaa paljon enemmän konetta (koska kuristettu kulkemaan hitaasti) sekä lisää päästöjä!
Jaycob
Espoo

#470

02.10.2009 13:20

:D
Kova adressi. Ostakaa auto.
denis kirov
kouvola

#471 kannatan

10.10.2009 22:07

minullakin on 99vm dt joka meni noin 95-97 kmh se oli niin sanotusti "vakio" koska siitä oli kurit pois.kun sain sen niin aloin heti laittamaan menemään sen alle 50 koska mua ei oikee kiinnostanu polkee pyörällä koska siit lähtee kilvet ja velipuolellani derbi drd pro sm joka meni sen 120kmh mutta jäi se poliiseille kiinni ja minusta tuo raja pitäisi vetää noin johonkin 80 kmh koska esim menen aina välillä tielle missä rajoitukset on 100 ja siinä kun rekka pamahtaa ohi mopo lähtee melkein hallinnasta sen takia koska on niin paljon nopeus eroa ja niitä kulkee siinä usein ja ei ole mopon ja rekan välillä kuin joku 0,5 metriä jos ees sitäkään aina joutuu kattoo peilii että tuleeko rekka vai ei koska oikeasti välillä pelottaa ku ne pamahtaa ohi sen 100kmh tai enemmän.mutta kannatan inssia todellakin koska on just sellasia teinipommeja jotka odottaa räjähtämistä ne hurjastelee tuolla tiellä kuin viimeistä päivää ei katso risteyksessä.esimerkiksi yksi tuttu ajoi risteyksessä melkein poliisi autoa päin joka meni jotain 70 kmh ehk vähän enemmän.mutta en halua kumminkaan sitä että mopokortti maksaisi 200e koska kaikilla ei olisi varaa niihin.
ja en ymmärrä autoilijoita jotka menevät 30 kympin alueella ohi vaikka itse ajoin noin 40 kmh ja ne ei vaan kestä että mopo on edellä.mulla on mopossa takana rumpujarru mutta se jarruttaa siinä 70 vauhissa yhtä hyvin kuin levy jarru mutta sitten kuin jarrukengät kuluvat ne on todella huonoja eikä saa ees lukkoon vaihto väli on useammin kuin levyjarru paloissa.eikä mopoilijat ole vaaraksi kunhan tulisi inssi.

minä todellakin kannatan tätä ideaa mutta se rajoitus voisi kyllä olla 80kmh
Mika Latvala
Lapua

#472 Faktaa:

11.10.2009 15:01

En lukenut edellisiä viestejä, vaan kerron nyt täysin oman näkemykseni.

En allekirjoittanut tätä adressia, sillä olen sitä mieltä, että tuo 45 km/h on jo tarpeeksi vaarallinen vauhti. Jos tuossa vauhdissa törmää vaikkapa auton kylkeen, on törmäysvoima sama kuin hyppäisi 3-kerroksisen talon katolta.

Jos nopeutta nostetaan 60 km/h:n, on törmäysvoima jo tuotakin paljon suurempi. Väittömästi tappava. Eikä tuossa vielä kaikki. 60 kilometrin tuntinopeudella kulkevan mopon jarrutusmatka on huomattavasti pidempi ja tämä nostaisi onnettomuuslukemia entisestään.

Ja jos mopedeilta sallitaan tuo 60 kilometriä tunniksi, niin sittenhän sitä aina mietitään "jos nyt vähän nopammin" "jos nyt vielä vähän virittäisin". Nimittäin kun nykyäänkin lähes poikkeuksetta joka toinen mopo kulkee sen 50 kilsaa tunnissa. Joka on liikaa.

Joten: ajatelkaa vähän.
Jeremi Roivas
Turku

#473

11.10.2009 23:20

Esko Kilpeläiselle:

Olen itse mopilijana, moottoripyöräkortin omistajana, autoilevana kansalaisena huomannut, että nykynuorten pääkoppaan ei mahdu autokoulun opetus: Ajetaan tien reunassa. Ei ole mikään ärsyttävmäpää kuin 45km/h ajava - keskellä auton rengasuraa noin 1,5m tien reunasta keskemmällä ajava mopoilija jolle toisinaan pitää töötätä tai ajaa ihan peilin vierestä et pääsee ohi. Lisäksi mopoilijat eivät selvästikkään ole oppineet autokouluissa lukemaa pyöräteiden "Sallittu Mopoille" -kylttejä, sillä näen usein mopoilijan ajavan autotiellä vaikka kyseinen lätkä on pyörätiellä.

Minusta mopon on pakko kulkea 65km/h, ettei autojen tarvi olla kokoajan ohittelemassa ja tekemässä vaarallisia tilanteita. Tietysti nostamalla rajoja tulis samalla korottooa mopon laatuvaatimuksia ja lisäämällä katsastus.

Siksi kannatan mopoilun rajan nostamistya 60km/h.
Eetu Kohtanen
Järvenpää

#474

17.10.2009 22:05

Mika Latvalalle:

"En allekirjoittanut tätä adressia, sillä olen sitä mieltä, että tuo 45 km/h on jo tarpeeksi vaarallinen vauhti. Jos tuossa vauhdissa törmää vaikkapa auton kylkeen, on törmäysvoima sama kuin hyppäisi 3-kerroksisen talon katolta. "

Miten tuo liittyy asiaan? Sama törmäysvoima se on mopossa, kevarissa, kuin moottoripyörässäkin tuossa tapauksessa. Ja kuten täällä moneen kertaan on sanottu, mopokorttiinkin on tulossa ajotunteja - ja koe.

Ja jarrutusmatkasta: Totta, jarrutusmatka nousee nopeuden noustessa, mutta eihän tää pelkästään mopoja koske... ? Kaikissa nykyaikaisissa enduromopoissa on sitäpaitsi aina levyjarrut, edessä ja takana. Joidenkin mopojen jarrut ovat jopa parempia kuin kevytmoottoripyörien, jotka sitten kulkevatkin laillisina yli satkua. Eli nykymopojen jarrut ovat vähintäänkin riittävät tuolle 60km/h nopeudelle.

Ja tuosta "aina vähän nopeampaa" väitteestä: Niinhän se on, useimmat mopoilijoista haluavat moponsa kulkevan aina vähän lujempaa, tehoihin kyllästyy. Mutta onko tällä oikeastaan väliä? Tuossa äskenkin luin juuri tilastoja kuolleista mopoilijoista ja viritetyistä mopoista. Aina sitä hehkutetaan että kuolemaan johtaneista tapaturmista n. 25% ovat sattuneet viritetyllä mopolla. Entä sitten? Yli puolet mopoista on viritettyjä!
---> Onnettomuuksia viritetyillä mopoilla on siis suhteessa vähemmän, kuin vakiomopoilla.
Ja sitäpaitsi,nämä henkilöt jotka pitävät moponsa vakiona (eli luultavasti hieman enemmän kuin tuolla 45km/h rajoituksella, ehkä hieman yli puolet?) pysyvät hyvin muun liikenteen mukana, eikä mopojen tarvitsisi käyttää pyöräteitä.

Kenenköhän tässä pitäis "ajatella vähän" ?

Itse jo mopoilun lopettaneena allekirjoitin.
Esa Lakaniemi
Pirkkala

#475

25.10.2009 16:42

60 kilometriä tunnissa on täysin hyväksyttävä nopeus, jos sitä mopoa osataan ajaa. Itse juuri 15-vuotiaan tunnen toki useammankin henkilön, jolla mopo on. Harvemmalla heistä ei ole mopoa tullut viriteltyä.

Eli siis, mopokorttiin vaatimukseksi ajokoe ja sitten niillä saa minun puolestani päristellä ihan niin lujaa kuin runko kestää ja jarrutusmatka pysyy järjellisenä. Saataisiin vaihteeksi laillisiakin mopoja liikenteeseen.

Ja vielä sivuhuomautuksena, viestin #18 lähettäneen kaltaisten ei pitäisi antaa ajaa mopolla ollenkaan. Liikenteen ja itsensä vaarantaminen on kyllä tosi kivaa, mutta onko enää kivaa, kun ajat jotain päin?