Oikeudenmukaisten tuottajahintojen puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Oikeudenmukaisten tuottajahintojen puolesta.

uno wegelius
kaarina

#1 Neuvottelusopimus S-ryhmän kanssa?

10.11.2008 10:59

Useimmissa tapauksissa ihmisten ja varsinkin järjestöjen väliset kiistat voidaan sopia neuvotteluteitse. Niin tulisitässäkin tapauksessa yrittää tehdä.

Alkuasetelma on se, että kauppa voi aina korottaa hintojaan ja sillä tavalla peittää kohonneet kustannuksensa. Kosta samaa mahdollisuutta ei ole alkutuottajalla, maalaisjärkeni sanoo, että kaupan kanssa on sovittava määräprosentista, jolla kauppa kompensoi alkutuottajalle hintojen nousun.

Kokonaan toinen kysymys kumpuaa tästä esiin, eli miten EU suhtautuu moiseen maakohtaiseen sopimukseen? Kelpo maatalousministerillämme lienee tähän vastaus tai ainakin kokemusta kädenväännöstä Komissaarin kanssa.

Povaan Wagnerilaista jumalten kamppailua.
Pasi Vehmanen
Vieras

#2 Valinnan varaa

02.11.2010 10:18

Suomessa on n. 100 000 viljelijää (aktiivi ja osa-aikaiset). Jos nämä 100 000 ostajaa äänestää jaloillaan, niin luulisi sen jossain näkyvän. Onneksi Suomessa on edelleen valinnan varaa. Kilpaileva ketju ottaa aktiivisesti myyntiin lähiruokaa ja ostaa MIELELLÄÄN tuotteita lähituottajilta. Miksi siis antaisimme vähät rahamme ketjulle, jota kiinnostaa vain raha tuotteiden laadusta ja alkuperästä välittämättä.