Tampereen yliopistosta Reilun kaupan korkeakoulu

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tampereen yliopistosta Reilun kaupan korkeakoulu.

Jari Lietonen

#1 Kukaan ei uskalla kritisoita tätä soopaa

15.01.2009 02:28

Tässä nähdään taas tämä ns. reilun kaupan epäreiluus. Kukaan ei uskalla kritisoida tätä soopaa. Adressin kirjoittajakin olettaa, että reilu kauppa on reilua kun se sanotaan jo otsikossa. Älkää ihmeessä lähtekö tähän sontaan, joka on huijausta. Ns. reilu kauppa on Suomessa jo aika suuri bisnes, ja kukaan ei siihen saisi puuttua, eikä varsinkaan kukaan uskalla sanoa mitään. Reilun kaupan kahvi on pahaa ja kaiken lisäksi kallista.
Saara Manelius
Turku

#2 Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmä

31.01.2009 12:19

Hei Jari!

Kirjoituksestasi saa hieman sen käsityksen, että et ihan tarkkaan tiedä mitä Reilu kauppa on. Kritiikki järjestelmää kohtaan on toki tervetullutta sen kehittämiseksi, mutta ihan aluksi on hyvä perehtyä perusasioihin.

Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmä, joka takaa kehitysmaiden tuottajille kohtuullisen korvauksen heidän tekemästään työstä, kieltää mm. lapsityövoiman hyväksikäytön ja asettaa tuotannolle tiukkoja ympäristökriteereitä. Reilu kauppa ei nimestään huolimatta ole yritys, eikä se osallistu tuotteilla käytävään kauppaan. Suomessa Reilua kauppaa edistää Reilun kaupan edistämisyhdistys, jolla on 29 jäsenjärjestöä (mukana mm. Marttaliitto, SAK, Kirkon ulkomaanapu, Unicef ja Suomen Luonnonsuojeluliitto).

Kritisoit sitä, että Reilu kauppa on suurta bisnestä. Mielestäni se nimenomaan on Reilun kaupan tarkoitus. Ideaalia olisi jos kaikki tuotanto muuttuisi reiluksi eikä erillistä sertifiointimerkkiä tarvitsisi käyttää tuotteiden kyljessä. Mitä enemmän ihmiset kyselevät Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita ja vaativat saada tietoa ostamiensa tuotteiden alkuperästä ja tuotanto-olosuhteista, sitä enemmän yritykset joutuvat kiinnittämään huomiota näihin asioihin.

Kerrot myös kirjoituksessasi, että Reilun kaupan kahvi on pahaa. Tiesitkö, että erilaisia Reilu kauppa -sertifioituja kahveja on Suomessa myynissä jo noin sata erilaista? Se, että kahvin viljelijä saa työstään kohtuullisen korvauksen ja voi esim. lähettää näin lapsensa kouluun ei varmasti vaikuta hänen viljelemänsä kahvin makuun tai laatuun.

Reilussa kaupassa "reiluutta" ei todistella pelkällä sanahelinällä. Reilu kauppa on ainoa eettinen sertifiointijärjestelmä, joka on ISO 65 akkreditoitu. Valvonta ja kriteerien asettaminen on eriytetty toisistaan ja valvonta kattaa koko tuotantoketjun pellolta tuotteen tuotantolaitokseen.

Jatketaan toki keskustelua aiheesta, mutta vähän laajemmalla faktapohjalla kiitos!
kaima jari

#3 Re: Kukaan ei uskalla kritisoita tätä soopaa