Äkäslompolon puolesta: Ei Röhkömukanmaan (Tunturipalon) kaavalle

07.01.2014 10:18

"Ylläksen ympäristössä on n. 800 asukasta, yli 2000 mökin mökkiläiset ja lisäksi kävijöinä ne tuhannet muut kulkijat. Eivätkö ihmiset tiedä tästä asiasta ja tästä adressista, vai ajattelevatko, ettei koske heitä? Onko myös jälleen kerran kaavoitusasiat kunnassa sellaiseen aikaan (sopivasti), etteivät mm. paikalliset ehdi kiireiltään edes hengähtämään, saati miettimään kaava-asioita?"

Tai sitten se vaihtoehto, että ihmiset onkin eri mieltä kanssanne...

07.01.2014 13:53

Totta varmasti tuo viimeinen lause monenkin kohdalla.
Tuskin kuitenkaan kaikkien niiden lukemattomien tuntureilla ja metsissä vaeltajien kohdalla, jotka tavatttaessa jutustelun lomassa, kommentteja pyydettäessä, kyselyjä tehtäessä ovat tuoneet esille syynsä kulkemisiinsa juuri Ylläksen seudulla. Se syy on alueen luonto!
Keskustelua on syytä käydä!

#28 Faktat

12.01.2014 14:45

Alueen käyttötarkoitus on ratkaistu yleiskaavassa korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä.
Asemakaavaluonnos on täysin yleiskaavan mukainen. Mikäli kunta ja maanomistaja niin haluavat kaava tulee varmuudella hyväksytyksi valituksista huolimatta viimeistään oikeuden päätöksellä.
Nyt ollaan myöhässä mikäli valituksilla pyritään estämään alueen asemakaavoittaminen ja rakentaminen.

23.01.2014 10:47

Kaava on ratkaistu aikoinaan, mutta on ennekin jätetty kaavoja toteuttamatta. Ei kai ole mikään pakko toteuttaa sellaista, mikä ei muuttuvissa olosuhteissa ole järkevää.

Ilmastonmuutos uhkaa koko olemassaoloamme, mikäli käyttäytmisessämme ei tapahdu oleellista muutosta tällä pallollamme. Se uhkaa Lappia ja sen luontoa ja siten myös turismia, mitä todennäköisimmin yhä selkeämmin jo lähitulevaisuudessa.
Huippuvuorten tutkijan toteamus äskettäin oli, että arktisen alueen lämpötila on jo nyt noussut 2 asteella. Näin muuttuvat myös tuulet, lumi- ja sademäärät ja niiden ajoittumiset. Pohjoisten tuulien on ennustettu muuttuvan kovemmiksi, jopa myrskytuuliksi. Pientä esimakua on jo saatu eri puolilla koko maatamme.

Tuon kaiken ollessa jo näköpiirissämme, olisi viisautta olla kokeilemattta, miten käy, kun metsän tilalle syntyy teitä ja mökkejä, pihoja. Vaikutukset koskisivat myös vesienvirtaamia, lumien kasautumista jne.. Aikoinaan perustetut suojametsäalueet olis ehkä parempi jättää rauhaan tästä eteen päin. Varovaisuus olisi parempi kuin vahinko. Riittääkö päättäjillämme uskallusta ja viisautta toimia kaikkien yhteiseksi hyväksi?

On kuulunut kommentteja suunniteltujen tiealuiden määrästä ja laajuudesta, isosta risteyksestä todella ylös, sekä tonttien väljyydestä. Onko meillä varaa ryhtyä tällaiseen uhkapeliin? Kaava on, mutta sitä ei ole pakko toteuttaa! Mikä olisi turismin tulevaisuus, mikäli metsää kaatuisi myrskyssä? Sen sijaan, että kokeillaan, eikö olisi viisaampaa säilyttää alueen monipuoplisemmat mahdollisuudet, sillä ne ovat paikoin jo nyt kaventuneet verrattuna aikaan n. 10 vuotta sitten!

#30 On helppo huudella

25.01.2014 23:09

Kyllä nämä eläkkeellä olevat mökinomistajat ("ylläksen ystävät") näyttävät tietävän miten kunnan tulisi hoitaa elinkeinopolitiikkaansa. Pitkässä juoksussa sahaavat omaa oksaansa. Annetaan kunnalle työrauha ja tuki kehittää Ylläs kansainväliseksi, monipuoliseksi ja elinvoimaiseksi ympärivuotiseksi matkailun ykköskohteeksi maassamme. Siitä hyötyvät myös mökinomistajat kiinteistöjensä hinnassa. Koskematonta luontoa kyllä riittää. Tämän vision suurin uhka on KAIVOS.

05.02.2014 23:10

Tiedä ketkä ovat eläkkeellä olevia mökinomistajia, ketkä jotain muuta. Mutta, valitettavasti, juuri nimenomaan kunta näyttää sahaavan omaa oksaansa.

Katselin ohjelmaa "Levin-kaupunkikeskustasta", ja mietin kuinka erilaisia nämä kaksi paikkaa ovat, toistaiseksi. Ylläksellä on, mitä näyttää. Levillä se näytettävä on tekemällä tehty. Kansainvälisyyttä (ainakaan positiivista) ei ole paikalle haluttavien ulkomaalaisten etsimien asioiden tuhoaminen. Kerrostalo-lähiö-kompleksi "resortteja" heillä on omasta takaa.

MIkä ihmeen into on yrittää tehdä Ylläksen tunturista ja kylistä samanlaisia muka kaupunkeja kuin on Levi? Mikä ihme panee suunnittelemaan murtomaahiihtoinnostuksen parhaillaan kasvaessa, rakentamista, joka tuhoaa murtomaahiihdon ja kesämatkailun mahdollisuuksia? Mikä myös tuhoaa rauhan ja luontokokemukset, joita niin moni nykyään etsii.

Ylläkselle ei tarvitse kaikkien maailmalta sopia samaan aikaan! Tulot lisääntyisivät ja koko toiminta olisi järjellisempää, kun toiminta muuttuisi ympärivuotisemmaksi. Kunta saisi lisää verotuloja, mökit eivät seisoisi tyhjillään, eikä arvokasta luontoa tarvitsisi tuhota muutaman viikon sesnkia varten.
Ei voi olla ajattelematta, että kuten koko kaavoituksen tarkoitus alkujaankin, on nytkin pääasia tuottaa väkeä rinteisiin! Muusta viis.

Mikäli seuraisitte myös uutisia maailmalta, huomaisitte, että ilmastonmuutos on nousemassa jälleen uutisiin väistämättä, pakostakin ja on otsikoissa parhaillaankin. Myrskytuulet, valtaisat lumikeräymät ja silkka jää ovat pistäneet "polvilleen" lukuisat yhteisöt pitkin Eurooppaa.
Näkymät ja ihmisten kokemukset Sloveniasta ovat katastrofaalisia. Kaikki jään peitossa, sähköt poikki neljäsosalta kansaa. Itävallassa parimetriä lunta katoilla, Atlantin rannoilla vedet sisällä rakennuksissa, ym..

Miksi Suopmen Lappi olisi poikkeuksellisesti suojassa kaikelta tältä? Emme varmasti olekaan, joten olisi syytä miettiä tarkkaan, mitä ollaan tekemässä. Olosuhteet ovat alunperinkin olleet aina haasteelliset. Nyt tulevat olemaan vielä haasteellisemmat.
Lunta voi tulla julmetut määrät t. olla tulematta. Tuleekin sen sijaan vettä kaatamalla t. jäätä.
Onko kunnalla varaa riskeerata alueen mahdollisuudet laittamalla, kaikesta päätellen, panokset yhden asian, laskettelun, hyväksi? Myös kylän olosuhteet voisivat vaarantua.

Mikäli tunturinalusmetsä rikotaan teillä, mökeillä, pihoilla, muilla pakollisilla niihin liittyvillä rakennelmilla, on paha mennä vannomaan, ettei poikkeusolosuhteissa syntyisi tuhoisaa jälkeä. Jostakin syystä ne suojametsäaleet aikoinaan perustettiin. Miksiköhän?
matson

#32 Re:

12.10.2014 14:57

Hei! Mielestäni Ylläkselle pitäisi perustaa ydinjätteen loppusijoituspaikka, koska Ylläs on perus-

kalliota, eikä tärise vuosituhansissa, sadoissa eikä miljoonissakaan. Kun menetettiin kaivoshanke,

tää vois olla hyvä! : )