Lapsiperheiden kotipalvelu säilytettävä Kirkkonummella

Janita Backlund
Kirkkonummi

#1 Päättäjät -matematiikan neropatit

30.09.2009 23:43

Tässä pieni pähkinä mietittäväksi, vaikeaa matematiikkaa(?): Kirkkonummen kunnan on kuulemani mukaan supistettava menojaan 3,1 miljoonaa euroa/vuosi. Kotipalvelun pyöritys on n. 300,000€/vuosi. Yksi huostaanotettu lapsi kustantaa kunnalle n. 70,000€/vuosi. Onko tämä todellakin ybervaikeaa matematiikkaa todeta, että kunta ei missään nimessä tule säästämään rahaa kotipalvelu-toiminnan lopettamisella pitkällä tähtäimellä! Faktaa on, että kotipalvelu auttaa niin paljon vaikeissa elämäntilanteissa olevia perheitä, että olisi sulaa hulluutta toiminta lopettaa! Faktaa on myös se, että on vanhempia, jotka yksinkertaisesti eivät jaksa/kykene hoitamaan lapsiaan/arkeaan yksin. Mitä sanoisivat huostaanottotilastot vuoden päästä, kun lapsiperheiden yksi harvasta tukimuodosta riistettäisiin apua tarvitsevilta?? Saati kunnan menot? Tuskin kilisee kunnan possu "säästettyjä" senttejä... Ehdottaisin tähän loppuun, että supistetaan päättäjien viisinumeroisista liksoista, jotka tyhjäntoimittamisesta maksetaan..? Onhan meidän tietenkin saatava mansikoita maksava lämmitetty nurmikenttä, jotta voidaan sitten siellä tepastella varpaat mukavasti lämpöisinä, kun itse olemme voimattomina heittäneet pyyhkeen kehään...
Beatrice Rimpinen
Kirkkonummi

#2 Lasten puoesta

08.10.2009 17:27

Kyllä tuntui pahalta lukea,että edes suunnitellaan kotipalvelun lakkauttamista.
Kiitos kkirjoittajille! Tavalliset kuntalaisetkin saavat näin tietoa. Meidän täytyy puolustaa hyvinvointiyhteiskuntaa! Lapset ovat ehdottomasti tärkeimmät. Itse muistan, kun 90-luvun alussa, kun Suomi oli todellisen laman kourissa, sain kunnalta apua sairaan lapsen hoidossa. Suomi ei ole koskaan ollut näin rikas, vaikka pieni notkahdus on nyt juuri tällä hetkellä. Kyllä rahaa on!!! Kuntatalous on todella tiukilla, kun valtio ei tue kuntia tarpeeksi, mutta kyllä Kirkkonummella on hyvät mahdollisuudet tukea niitä perheitä, joilla todella on vaikeaa. Kiitos kaikille,jotka jaksavat purtaa todella tärkeän asian puolesta. Beatrice Rimpinen
Tiina Koivulintu
Kirkkonummi

#3 Säästöjä ei tule näin

08.10.2009 18:03

Kirjoitin suurelle osalle valtuuston jäsenistä pitkän meilin jossa kerroin meidän perheemme tilanteesta vuonna 2005, jolloin Juho-poikamme oli vauva. Juho tuli kaksi viikkoisena tosi kipeäksi ja huusi yötäpäivää. Kyseessä oli ruoka-aineallergia, mutta lääkärissä epäiltiin "vain" koliikkia. Uuvuin valvomiseen kolmen ja puolen -neljän kuukauden kohdalla. Jos silloin emme olisi saaneet apua kotiin, emme olisi selvinneet.
Valtuuston jäsenistä minulle vastasi vain kourallinen ihmisiä. Keskusta, Kristilliset ja RKP ainakin olivat ihan hiljaa. (Enhän tietenkään kysynyt mitään, niin ettei vastaaminen mitenkään pakollista ollut)

Joku perusteli minulle poistamista sillä, että käyttöaste on ollut tammi-elokuussa niin pieni. Otin selvää asiasta ja sain kuulla mm. pitkistä sairaslomista joita tänä vuonna on kotipalvelussa ollut. Ilmoitin asiasta heti niille valtuuston jäsenille, jotka asiaa olivat minulle ihmetelleet. Tämä samainen kirjekaverini ilmoitti, että vaikka asia olisi noin "kustannukset ovat yhä olemassa".
Voiko tästä siis vetää sen johtopäätöksen, että jos työpaikallasi joku saa aivoinfarktin ja joku toinen on muusta syystä pitempään sairaslomalla, voi koko osastosi olla lopettamisuhan alla?! Ajatellaanko nyt, että "sama meno" jatkuu tietysti vastaisuudessakin? Itse en ole saanut kotipalvelusta sellaista kuvaa, että siellä työskentelisi työtä vieroksuvia ihmisiä. Ihan päinvastoin; parempaa hoivaa tuskin voisi saada.