Leppävaaran montessoriopetus säilytettävä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Leppävaaran montessoriopetus säilytettävä.

Iiri Heinilä
Raasepori

#1 Suuri ja tärkeä ksymys päättäjille

09.10.2009 13:06

Miksi haluatte lopettaa hyvän ja toimivan koulun?
Onko tämä ympäri Suomea vellova koulunlopetusaalto käsky joltain taholta, joka ei halua, että maassamme on niin hyvä koulutus?
Mistä tässä oikein on kyse, kun ainakaan tämän koulun kohdalla ei tule kuin vahinkoa lapsille. Ei kellekään hyötyä
Jos heikonnetaan koulutarjontaa, heikonnetaan monipuolista ja monitaitoista kansaa. Miksi?
Vastuu lapsista on ensisijaisesti vanhempien, joten heidän kanssaan tulee neuvotella ja keksiä keinoja säilyttää Ruusutorpan montessoriopetus.

Iiri Heinilä
Raasepori

#2 Leppävaaran montessoriopetus säilytettävä

09.10.2009 17:18

#1
Adressi, jossa kerrotaan Ruusutorpan koulun hyvästä montessoriopetuksesta ja sen mahdollisen lopetuksen tuomista isoista haitoista ja olemattomista hyödyistä on selvästi aiheellinen.

Oletteko yhtään ajatelleet, miten paljon koulun lakkauttaminen voi vaikuttaa koulun nykyisiin lapsiin ja heidän perheisiinsä? Olette pettämässä heitä. Lapset eivät ole pelinappuloita vaan eläviä, kehittyviä ja tuntevia ihmisiä, jotka elävät heille ainutkertaisia koululuokkiaan tutussa omassa koulussaan. Heidät on identifioitu tänne. He mieltävät itsensä tämän koulun ja oman luokkansa osaksi ja siirto muualle saattaa aiheuttaa monelle pienelle lapselle lähtemättömasti turvattomuuden tunnetta jopa mielen häiriöitä. Tuttu,turvallinen olemassa oleva "lasten koulumaailma" hävitetään. Näiden lasten vanhemmat ovat tarkkaan harkittuaan päättäneet viedä lapsensa montessorileikkikouluun, jossa on tietyt kasvatusperiaatteet. Ruusutorpan montessoriluokalle siirtyminen on ollut tuon kasvatuksen luonnollinen jatke.Jos jostain tietämättömästäni syystä koulu on lopetettava, ette voi tehdä sitä ainakaan leikkausmaisesti vaan vähitellen. Nämä nykyiset oppilaat on vietävä tässä ympäristössä samoin periaattein eteenpäin. Asia on hyvin vakava, kun on kyse monen lasten kehitykseen vaikuttavasta päätöksestä.

Olen vuosia ilolla seuraillut Ruusutorpan koulun montessoriluokilla käyvien lapsenlapsieni opetusta ja kehitystä ja olen ollut siihen tyytyväinen. Olen itse toiminut 40 vuotta lasten opettajana ja nyt isoäitinä mielenkiinnolla ja ihaillen seurannut tämän koulun työtä.

Vaadin päättäjiä vastaamaan kysymykseeni:"Mikä on perimmäinen syy. Miksi te haluatte lopettaa tämän opetuksen? Syynä ei ole raha, tilat, opetuksen laatu.
Mikä on syy?
Tämän opetus on syntynyt vuosien kehityksen tuloksena. Taitavat pedagogit ovat sen hyväksi muokanneet. Mietitään yhdessä, miten voimme tämän koulun opetusta jatkaa.
Odotan vastaustanne.

Iiri Heinilä (Raasepori, 8.10.2009 23:19)