Kilpailu- ja kurinpitoryhmän perustelu julkiseksi tapauksessa TOR Mika Savolainen Classic

#1 Esimerkillinen kurinpitopäätös SM-liigasta 07-08 kaudelta

10.03.2010 00:58

Kurinpitopäätös Jokerien Kim Hirschovitsin asiassa 03.03.2008

Jokainen voi itse lukea ja muodostaa oman mielipiteensä, jos ei muista kyseistä tilannetta. Kommentoin kuitenkin hieman vertailun vuoksi. Tilanne on myös vertailukelpoinen ajankohdaltaan, koska teko tapahtui runkosarjan toiseksi viimeisessä ottelussa ja Hirschovits kärsi kuuden ottelun pelikiellostaan 5 play off-otteluissa. Tällä asialla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä rangaistuksen kanssa.

Kim Hirschovits siis lyö mailalla yksin läpi kohti tyhjää maalia viilettävää Oskar Osalaa. Lajien mailoja voidaan verrata, mutta pelaajien suojia ei voida verrata. Salibandyssä ainoa kenttäpelaajalla hyväksytty suoja on suojalasit, joita käytännössä käyttävät vain juniorit (en laske hyväksyttyjä liikuntaelintukia suojavälineiksi). Tilanteessa ei pelata kiekkoa, kuten ei Savolaisenkaan tilanteessa pelattu palloa.

Epäilemättä Hirschovitsin tarkoitus ei ollut murtaa Osalan vasemman käden pikkusormen tyviniveltä, mutta näin kuitenkin tapahtui.

Miksi lyödä sitten Hulmia selvästi tahallaan salibandymailalla päähän? Minkälaisen puolustuksen Savolainen teolleen voi antaa? Kysymys on hyvä ja siihen vastauksen voi antaa vain herra itse.

En tiedä aiheuttiko Savolaisen lyönti Hulmille loukkaantumista, mutta ei ainakaan vakavaa sellaista, koska hän on ollut kahdessa viimeisessä ottelussa kokoonpanossa.

Seuraava lainaus mielestäni yhteenvetää koko tämän päätöksen:

"Yhteenvetona edellä mainitusta todetaan, että Hirschovitsin teko on jääkiekkoon täysin kuulumaton teko eikä sitä voida perustella pelitilanteeseen kuuluvaksi. Kurinpitoryhmän näkemyksen mukaan Hirschovitsin teko on erittäin törkeä ja osoittaa suurta välinpitämättömyyttä huitomisen mahdollisesta seuraamuksesta."

Voisin vaikka itse muotoilla tuota lausetta uudelleen tähän tilanteeseen sopivaksi, mutta en ole kurinpitäjä vaan ihan tavallinen salibandykuluttaja.

Nostan hattua SM-LIIGAN kurinpitoryhmän puheenjohtajalle Jarmo Muukkoselle! Herra on saanut paljon kritiikkiä ja toimii varsin haasteellisessa elimessä, mutta tekee erittäin kiitettävää työtä.

#2 Tässä vielä linkki kyseiseen kurinpitopäätökseen

10.03.2010 01:01

#3 Innostuin vielä etsimään videon tuosta Hirschovitsin viikatteesta

10.03.2010 01:14

#4 Ilkka Pikkaraisen huitominen SM-liigasta

10.03.2010 19:57

#5 Kurinpitosäännöstö

10.03.2010 20:03

Tämäkin vaikuttaa paljon paremmalta kuin salibandyliigan säännöstö. Tarkoitukseni on herättää keskustelua näistä säännöistä ja mahdollisesti oppia tulevia tapauksia silmällä pitäen.