Adressit.com

Lasten uskonnon nojalla aivopesulle loppu

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lasten uskonnon nojalla aivopesulle loppu.

Jenni Vastola
Pori

#1 Hohhoijaa...

28.08.2007 12:25

Tässä on taas yhden ihmisen mielipide. Allekirjoittakaa tai älkää mutta totuus on että uskonto tappaa, sen sijaan henkilökohtainen usko Jumalaan tuo elämään PALJON rikkautta ja voimaa. Kirkkoon kuuluminen ei tarkoita aivopesua, moniko nuori nykyään välittää mitään siitä mihin uskontokuntaan tai kirkkoon kuuluu? Teinivuoden menevät usein ihan muita juttuja ajatellessa. Ja kun näitä hengellisiä asioita sitten vihdoin aletaan mielessään käsittelemään, on jo täysi oikeus olla osa mitä tahansa.
Ei ihmistä ole kielletty käyttämästä omia aivojansa. Kun lapsi kysyy asioista, olisiko vain parempi sanoa, että en minä tiedä, mutta kerron sitten kun täytät 18?
Kastejuhlakin on kaunis juhla, joka ei varmastikaan paljoa vauvan päätä vaivaa. Itse aion pitää tuleville lapsilleni kuitenkin kasteen sijasta nimenantojuhlan.
Antti Ahonen
Adressin tekijä

#2 RE:Hohhoijjaa

28.08.2007 20:01

Hyvä Jenni,
ottanethan huomioon, että tässä tapauksessa nimenomaan on kyse JÄRJESTÄYTYNEESTÄ USKONNOSTA, ei henk.koht. uskosta (josta tosin ei myöskään pitäisi jälkikasvulleen puhua kuin neutraalissa mielessä, mikäli haluaa toisen mielipidettä kunnioittaa).
Pointtinihan on siinä, että kun ihminen liitetään johonkin uskontokuntaan pienestäpitäen ja uskontoa (tässä tapauksessa kristinuskon yhtä lahkoa) tuputetaan ensin totena, sitten epätotena, sitten taas totena, päiväkotien, koulujen, seurakuntien ja "hyvällä zägällä" vielä vaikkapa junnujen urheiluseurojen toimesta, menee muutenkin kehitysvaiheessa oleva pää aivan tarpeeksi sekaisin, ettei sitä jaksa koko homma enää ko. henkilöä kiinnostaa (ns.tapakristityt, jotka maksavat rahaa kirkolle, vaikkeivät välttämättä allekirjoita yhtään tämän instituution teeseistä), niin miksi sitä pitäisi maksaa jollekin monopolijärjestölle turhaan verovarojaan?
Kristinuskon kontolla on niin monta tuhatta rikosta ihmisyyttä kohtaan, että ihan siitä syystä näen tämän "tapakristillisyyden" lähes samana, kuin maksaisit joka tilistäsi Al-Qa'idalle tietyn summan vaikket kannattaisikaan toimintaansa, mutta kun "näin on tehty iät ja ajat, joten minäkin teen"-ei logiikkaa.

Ja kyllä, tämä valtionkirkko vaikuttaa tempauksineen ja epätoivoisine yrityksineen kalastaa "valaistuneita" takaisin tukemaan muutenkin tätä Suomen rikkainta tahoa, edelleenkin erittäin paljon ihmisten elämään.

Hienoja kirkkoja Suomesta kyllä löytyy, en sitä kiellä, enkä sitäkään, etteivät tietyt kirkolliset tapahtumat olisi "kauniita" (lue:ehkä rauhoittavia henkisesti), mutta tällä ei perustella kirkon ja valtion yhteenkuuluvuutta, eikä myöskään väkisinkastamisia.
Mitä pahaa siinä olisi, jos Jesse Jeesustelijan pentua ei kastettaisikaan, eikä tätenollen pakotettaisi paatokselliseen, tunnustukselliseen uskonnonopetukseen pahimmillaan yli 10 vuoden ajan?
Jesse jr. voisi 18v täytettyään joko liittyä isänsä suosimaan kulttiin, tahi olla liittymättä; nykyinen tilanne on kuitenkin se, että "kansallinen normi" näyttää olevan tuohon kirkkoon kuuluminen, eli tämä valtio on erittäin kaukana sekulaarisesta ihanteesta tahi uskonnonvapaudesta...
"Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan, mielisairaaksi järjestäytyneellä uskonnolla"
yst.terv. Antti Ahonen
Jenni Vastola
Pori

#3 Ahaa

01.09.2007 12:39

Eli en saa kertoa kenellekään olevani uskossa koska se voisi loukata jotakuta? Vai miten tämä pitäisi käsittää?
Ja mistä on oikeasti tullut tämä ihmeellinen käsitys että uskonto tai usko olisi muka jotenkin automaattisesti aiheuttava mielenterveydellisiä häiriöitä tai että ne olisivat jopa häiriöitä itsessään? Se on lapsellinen mielipide, jolla tahdotaan loukata jotain mikä on toiselle pyhää.
Veroasioita tuskin kannattaa tähän vetää. Olen itse uskossa enkä maksa kirkolle senttiäkään. Vai mitähän tässäkin tarkoitat.
Kaste on vanha tapa, jota en itse pidä vauvoille kovin tärkeänä, mutta en myöskään jaksa siitä mölyä pitää. Kuten sanoin, tuskimpa se vauvan päätä paljon vaivaa.
Mikko Översti
Vantaa

#4 uskonnot tappaa

03.09.2007 22:18

ja ovat muutenkin pe*seestä je ihan valhetta!!!
Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

04.09.2007 20:49

"Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi"

Kun syntyy kirkkoon kuuluvana, myös opetetaan kirkkoon kuuluvana. Elämä on ja minä olen agnostikko.
Mikko Lantta
Valkeala

08.09.2007 00:46

Mulla on tälläne tilanne just. Olen pakana ja sit pitää kuunnella ja uskoa ''skeidaa''. Ja on ''yllätys yllätys'' pakko.
Henri Räsänen
Jyväskylä

08.09.2007 19:05

Aiheuttaa ristiriitaisia tunteita sillä olen asiasta samaa mieltä mutta toisaalta kristinuskon monet opetukset ovat hyviä. Itse vielä etsin omaa uskoani. Allekirjoitetaan kuitenkin.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

19.09.2007 20:47

Alpo Leppänen
Laukaa

12.02.2008 06:21

Itsekin olen pakana, joskin "omalle polulle" pääsemisessä kesti hyvin kauan kirkkoon kuulumisen takia. Koulussa peloteltiin helvetillä ja kirkkoretkille oli pakko osallistua. Oli hirveän vaikeaa päästä ylitse tunteesta että kostonhimoinen jumala vahtisi jokaista ajatustani.
Ja kyllä surettaa kun katselen joitakin ystäviäni jotka on pienestä pitäen kasvatettu tiukan kristillisesti. Pahimmillaan jopa liian nopea musiikki on kielletty "epäpyhänä". Eivät he osaa sanoa miksi se on epäpyhää, mutta niin vain on sanottu.
Itseäni helpotti suuresti kun löysin uuspakanalliset uskonnot joista useimpien opetukset vastaavat paljolti omia ajatuksiani.

Hyvä siis olisi että saataisiin kastaminen ja kristillinen kasvatus kokonaan loppumaan. Sitten vanhempana ja viisaampana voi päättää tuntuuko kristinusko sopivalta, vai onko kenties wicca tai asatru lähempänä omaa elämänkatsomusta.
Michail Jaction
Jurmaa

12.02.2008 09:21

Kapitalistinen ahneus teki uskonnoista oopiumia kansalle! Siksi ne on luokiteltava vaaralliseksi hölynpölyksi! Uskonnot poies niin olis edes yksi kiistanaihe vähemmän tässä markkinatalouden turmelemassa maailmassa.
Mikael Rakkolainen
Tampere

#11 Ääriateisteja kello kahdessatoista...

03.05.2008 23:23

Terve terve, hyvää päivää. Aivan ensiksi haluan kiittä teitä totaalisesta avoinmielisyydestäsi ja siitä, että mielestänne vain oma kantanne on totta, kaikki muu pelkkää paskaa. Mutta mietinpähän vain... mikä hitto noin suuren uskonnonvihan voi saada aikaan? Olet hieman yhtä radikaali uskovaisia kohtaan kuin minä olen terroristeja =) Olette sisimmässänne päättänyt uskoa siihen, että et usko mihinkään. Onhan se paljon helpompaa, kun ei tarvitse käydä sunnuntaisin kirkossa, ei tarvitse ikinä rukoilla, uskonnon opetukset ja määräykset voi jättää sikseen. Voi vain keskittyä elämiseen. Se on paljon helpompaa kuin uskominen, mutta entäpä jos olette jonkin ihmeen kautta väärässä? Mitä sitten tapahtuu?
Nero _Kasta
Kemi

04.05.2008 14:08

Uskoo ken uskoo mihin ja miten, mutta asiaa ymmärtämättömien pakko indoktrinointi johonkin oppin on halvatun nihilistä. Itse uskon ainoastaan seuraavan: Lopussa vaan kansi kiini ja kuulemiin... Ehtii paremmin keskittyä siihen mitä on nyt eikä tarvitse miettiä mitä kenties ompi tuleva. Usko voi olla positiivinen asia samoin varauksella uskontokin, mutta mikäli valinta ei perustu omaan vapaaseen tahtoon ja omaehtoiseen ajatteluun se ei merkitse mitään. Tietysti normi valtionuskonto hyötyy pakkokastetuista kirkollisveron muodossa, mikäli nämä eivät ajoissa tee omaa ratkaisuaan ja eroa kirkosta.
Janne Illi
Helsinki

04.05.2008 20:06

"Olette sisimmässänne päättänyt uskoa siihen, että et usko mihinkään."

Joo ja olen alkanut harrastamaan postimerkkien keräilemättömyyttä. Ei siihen tarvita edes mitään päätöstä että "lakkaanpa nyt uskomasta kristinuskon jumalaan", jos ei vaan tuhansia vuosia vanha Lähi-Idän jumalmyytti kuulosta järkevältä niin minkäs teet? Samoin perustein kuin sinä mollaat minua siitä etten usko, voin kysyä sinulta, että miksi et pidä muslimiuskoa oikeana? Tai mikset usko uudelleensyntymiseen ja maailmansieluun kuten hindut, hirveän ahdasmielistä toimintaa sanon minä! ;)

"Onhan se paljon helpompaa, kun ei tarvitse käydä sunnuntaisin kirkossa, ei tarvitse ikinä rukoilla, uskonnon opetukset ja määräykset voi jättää sikseen. Voi vain keskittyä elämiseen. Se on paljon helpompaa kuin uskominen, mutta entäpä jos olette jonkin ihmeen kautta väärässä? Mitä sitten tapahtuu?"

Olet oikeassa. Elämä on helpompaa kun ei tarvitse kahlita itseään epätietoisuuteen ja jumalanpelkoon. Voi tehdä johtopäätöksiä tieteen tarjoaman logiikan, eikä niiden hatusta vedettyjen väitteiden pohjalta, mitä uskonnot tarjoavat. Ja en todellakaan osaa sanoa, mitä tapahtuu jos olen väärässä, koska en oleta mitään kuolemanjälkeisestä elämästä tai korkeamman voiman olemassaolosta. Miksikö? Koska tällaisia asioita ei voi tietää, ja on ilman minkäänlaista todistepohjaa myös hieman typerää olettaa. Millä perusteilla juuri kristinuskon opettaman Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin vaikkapa hindujen Brahmanin? Entä jos SINÄ olet väärässä?

Pelatakseen varman päälle olisi joko uskottava jokaiseen maailman jumalolentoon, tai vaihtoehtoisesti jättää uskomatta mihinkään. Usko ei ole mitään enempää kuin luuloa, toiveajattelua, itsesuggestiota, epätoivoista kuolemanpelkoa ja harhaisessa satumaailmassa elämistä.
noora ahonen
juankoski

12.11.2008 21:57

Totta se on. Olen 12- vuotias, ja vuosi sitten, kun "heräsin" murrosikään, heräsi myös kiinnostukseni erilaisiin uskontoihin. Puoli vuotta surffailin uskooko vai eikö usko- linjoilla, ja nyt tunnen, että olen löytänyt paikkani ateismin luota. Olen miettinyt jo pidemmän aikaa, miten tässä voi toimia, ja vieläpä niin, ettei se toiminta vaikuttaisi jonkun hölmön teinin päähänpistokselta ( kuten kapina, uskonnonkirjojen polttaminen eduskuntatalon edessä ), vaan siltä, että kyllä meillä alle kahdeksantoistavuotiaillakin ne aivot ovat. Lähinnä olen viime aikoina miettinyt sitä, onko se sitten järkevää, etten vain yksinkertaisesti osallistu mihinkään, missä yritetään aivopestä minua ( huom. ja satoja muita lapsia ).
Tähän asiaan on todellakin tultava muutos. Vanhempieni suhtautuminen on tuo 50- luvun yleinen ajattelutapa: " Kaikki muutkin tekevät näin, miksen minä tekisi. Hei, tuo polttaa rintaliivejään, miksen minäkin. " Kun yritän päästä keskustelemaan asiasta, kirkosta eroamisen syistä yms, he suuttuvat ja alkaavat räyhäämään ikäni takia: " Olet vasta tuollainen alaikäinen pentu, mitä sinä mistään mitään tietäisit? Anna minun hoitaa kirkollisveroni, keskity nyt vaan elämääsi."
Valitettavasti kirkkoon kuuluminen vaikeuttaa jatkuvasti elämääni. Koulussa olen keskustellut rehtorinkin kanssa, mutta ymmärrän nyt, ettei hän asialle mitään voi; laki näin määrää ja koulunhan on vain seurattava perässä. Aamunavaukset, joissa kirkon työntekijä tulee sössöttämään " tämä raamattuhan ei ole satukirja, tämähän on ihan tosikirja (btw, ihan suoraan kopsattu viime aamunavauksesta). " Kokeilin eräs aamu kyseenalaistaa asian ja viittauksen jälkeen kysyin, miksi hän yrittää aivopestä lapsia, joista suurin osa ei sisimmissään usko edes Jumalaan. Vastaus oli naurahdus ja " te olette kaikki Jumalan lapsia. Ja nyt laulamme virren... " Eli puheenaihe vaihtui heti tapakastamisesta muistuttamisen jälkeen, ja mielellänihän olisin väittelyä jatkanut, mutta harmiahan siitä olisi vaan kertynyt, tiedän. Uskonnonkirjan lopussa mainitaan lyhyesti suurimmat uskonnot, mutta ateismista ei puhuta mitään. Kyseessä on kuitenkin vastakohtainen 'uskonto', täysin erilainen kuin vaikkapa islam.
Kunnioitan tietyllä tavalla kaikkia oikeasti uskovaisia, jos loukkaan, se ei todellakaan ollut tarkoitus. Kun väitellään uskonnoista, on todella yleistä että jompaakumpaa osapuolta loukataan jossain kohdalla; mitä sitä siis väistelemään? Kerrotaan asiat kuten ne ovat.

Nyt todellakin toivon, että ET: tä kaikille, jos pakko niitä uskontoja on kailottaa. Saisi lapsetkin arvoisensa kohtelun; kyllä, aivot ovat muillakin kuin yli 18- vuotiailla.
Iiro Wasen
Turku

#15 Noora Ahoselle ja adressin kirjoittajalle

12.11.2008 23:58

Kirjoittajalle:

Adressissa sanottiin juuri se mitä ihmiset tarvitsevat. Se ei vain sanottu vaan se iski lähes täydellä voimalla. Tämä adressi on erittäin hyvä ja toivon että tähän tulee paljon allekirjoituksia. Sait minulta yhden.

Noora Ahoselle:

Puheesi kuulosti hyvin tutulta. En minäkään halunnut rippikouluun koska uskoin että en tiennyt kaikista uskonnoista kaikkea ja uskoin että minulle löytyisi sopivampi uskonto. Kävin rippikoulun osiksi vastentahtoani ja huomasin siellä kuinka paljon epäkohtia kristinuskossa on. Pari kuukautta sitten aloin lukemaan The Satanic Bible:ä (Saatanallinen Raamattu) ja kiinnostuin LaVeyn satanismista erittäin paljon. Olen jopa ajatellut siihen liittymistä. Uskoisin että se saattaisi jopa sinullekin kelvata.
Olli-Pekka Mahrberg
Joensuu

06.01.2009 15:32

Samaa mieltä, uskonnot pois. Raamattukin pelkkä tähtitieteellinen selityskirja.

Vieras

#17 Re: Ääriateisteja kello kahdessatoista...

09.03.2013 23:20