Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #567

25.02.2013 21:32

Selvitys: Kivihiili valtaa jalansijaa Suomessa
Bioenergia ry:n Pöyryltä tilaaman selvityksen mukaan kivihiili ja muu tuontienergia korvaavat yhteensä lähes 85 prosenttia lupasumasta johtuvasta turvepulasta. Tilanteeseen vaikuttaa myös vuoden alusta tehty heikennys kotimaisen puuenergian tukeen. Kehitys uhkaa tuhansia työpaikkoja Suomessa.
Kivihiilen ja muun tuontienergian käyttö on noussut merkittävästi etenkin lupasumasta johtuvan turvepulan vuoksi jo tänä vuonna. Kaiken kaikkiaan lähes 85 prosenttia turvepulasta korvautuu tuontienergialla ja vain noin 15 prosenttia varastossa olleen puun polttamisella.
Ensinnäkin turvepulaa korvataan kasvaneella sähkön tuonnilla sen sijaan, että sähkö tuotettaisiin turpeella kotimaassa. Toiseksi, Suomessa ajettavissa turvekattiloissa ylivoimaisesti suurin turpeen korvaaja on kivihiili.
Tuontienergia uhkaa vallata jatkossa yhä enemmän jalansijaa turpeen korvaajana. Mikäli ensi kesän turvetuotanto epäonnistuu, seuraavalla kaudella ei ole enää yhtä suurta puuvarastoa käytettäväksi turvevajeen korvaamiseen.
Turvepula johtuu siitä, että turvetuotantoalueista yhä useampi on mataloituneita soita, joista etenkään sateisina kesinä ei saada nostettua riittävää määrää turvetta. Uusien säille vähemmän herkkien tuotantoalueiden luvitusprosessit ovat vaikeutuneet ja pitkittyneet eli on syntynyt lupasuma.
Myös puun aseman heikkeneminen lisää tuontienergiaa
Tuontienergian käyttöä lisää osaltaan myös energiapuun asemaa heikentävä uusiutuvan energian tukimuutos. Tämän vuoden alusta toteutetun metsähakkeen sähköntuotantotuen alentamisen jälkeen hakkeesta on tullut kallein polttoaine lauhdesähkön tuotannossa. Vielä viime vuonna metsähake oli silloisten tukien vuoksi kilpailukykyinen polttoaine ennen turvetta ja kivihiiltä.
Kivihiili-investoinneilla vuosikymmenten vaikutus
-Tällä hetkellä kriittisin kysymys on se, investoivatko energiayhtiöt kivihiileen vai kotimaiseen puuhun ja turpeeseen. Näillä investoinneilla on suuri merkitys suomalaisiin työpaikkoihin kymmeniksi vuosiksi eteenpäin, Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Jyrki Peisa toteaa.
Selvityksen mukaan uusilla turvetuotannon luvilla on kiire, ennen kuin suuri osa energialaitoksista on pakotettuja investoimaan kivihiileen. Nyt esimerkiksi Pori, Pietarsaari, Jyväskylä, Kuopio, Kajaani ja Oulu ovat joutuneet turvautumaan tai varautumaan kivihiilen polttamiseen.
Lämmön hinnassa merkittäviä nousupaineita
Kivihiili-investoinnit johtavat kuluttajan energian hinnan nousuun sekä energiaomavaraisuuden ja vaihtotaseen heikkenemiseen. Peisa muistuttaa, että samalla kotimaisia työpaikkoja ei synny vaan niitä menetetään. Jo nyt nähty kehitys uhkaa yli tuhatta kotimaista työpaikkaa.
Tehdyn selvityksen mukaan kivihiilen lisäkäyttö uhkaa nostaa kuluttajan kaukolämmön hintaa noin 15 prosenttia jo tänä vuonna turvetta käyttävissä kaupungeissa.
Lisätietoja
Bioenergia ry, toimitusjohtaja Jyrki Peisa, puh: 050 364 0836, jyrki.peisa@bioenergia.fi
Pöyry Oyj, energiakonsultoinnin johtaja Juha Elo, puh: 040 594 4755, juha.elo@poyry.com

Bioenergia ry
Bioenergia ry aloitti toimintansa vuoden 2012 syksyllä, kun Finbio, Puuenergia, Pellettienergiayhdistys ja Turveteollisuusliitto oli yhdistetty Bioenergia ry:ksi. Yhdistys kattaa koko bioenergia-alan aina maanomistuksesta energiantuotantoon, metsäteollisuuteen, teknologiaan ja alan oppilaitoksiin.
Bioenergia ry:n tavoitteena on synnyttää uusia työpaikkoja ja torjua ilmastonmuutosta viisaasti edistämällä kotimaisten polttoaineiden käyttöä energiantuotannossa. Pyrimme nostamaan uusiutuvan energian osuuden puoleen koko energiantuotannosta ja energiaomavaraisuuden asteen yli puoleen vuoteen 2030 mennessä. Yhdistyksen jäsenyritykset tuottavat 80 prosenttia kaikesta uusiutuvasta energiasta Suomessa ja kattavat 90 prosenttia kotimaisen energian tuotannosta. Jäsenyritykset työllistävät suoraan tai välillisesti yli 20 000 ihmistä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 3 miljardia euroa.