Maahanmuuttajien tuet

Mietintämyssy päässä

/ #614 Asioilla on toinenkin puoli:

26.02.2013 19:29

Mikä käytännössä tarkoittaa "käsittämättömän suuria tuloja"? Mistä adressin alullepanijan tiedot ovat peräisin? Asioiden konkretisoimiselle voisi nyt olla hyvä paikka.

Toki olen itsekin kuullut huhuja siitä, paljonko maahanmuuttajat erinäisiä tukia esim. sosiaalitoimesta saavat - näin varmasti moni muukin - mutta tiedämmekö oikeasti mitään sen sijaan, että kuulemme ja luemme paljon kaikenlaista?

Olen sitä mieltä, että Suomessakin avuntarvitsijoita riittää, mutta totta kai on autettava myös täällä jo olevia maahanmuuttajia - totta hekin apunsa tarvitsevat siinä missä kuka tahansa muukin. Ei ketään voi heitteille jättää. Avunannon pitäisi kuitenkin tapahtua tasa-arvoisuuden nimissä, ellei näin ole.

Täällä "meillä päin" on useita maahanmuuttajia eri puolilta maailmaa. Heistä moni tekee töitä, yksi esimerkiksi polkee pyörällä kesät talvet satoi tai paistoi ja aamun posti on aina perillä oikeaan aikaan. Toki myös muitakin työntekijöitä on, mutta tässä nyt lähteä sitten heitä kaikkia luettelemaan... Pointti nyt oli kuitenkin se, että kun näemme tällaisen tummempihipiäisen henkilön ajavan vaikkapa uudenkarhealla autolla, ensimmäinen ajatus tuntuu monella olevan se, että tuokin auto on nyt hankittu sossun avustuksella. Moni - kyllä, joistakin elämäntapatyöttömistä huolimatta - kuitenkin tekee niitä töitäkin, joilla on sitten sen auton voinut itselleen ostaa. Kysymys kuuluukin, helkkaristako nämä huutelijat tietävät, vaikka hienoissa vaatteissa käyskentelevä, uudehkolla autolla ajeleva maahanmuuttajahenkilö olisi kuinka hyvässä virassa?

En puolustele elämäntapatyöttömiä, olivat he sitten suomalaisia tai ulkomaalaistaustaisia. (Tähän eivät lukeudu ne, jotka eivät oikeasti saa töitä, ovat eläkkeellä, äitiyslomalla, tms., tai jotka ovat niin pienipalkkaisessa työssä että joutuvat hakemaan elääkseen esim. toimeentulotukea.) Silti asioilla on toinenkin puoli, jota myös näiden huutelijoiden olisi oikein hyvä miettiä.