Vastustamme eläkeiän nostamista

HESE

/ #18 RAHA ON IHMISTÄ TÄRKEÄMPI

02.03.2013 15:45

Minulla on jo nyt 50 vuotiaana raskaan työn rasittavuudesta ja tapaturmista sekä vaarallisista aineista aiheutuneita kipuja sekä sairauksia jotka esimerkiksi vakuutusyhtiöiden lääkäreiden mielestä eivät ole voineet aiheutua työstä. Siispä työtä on vain jatkettava kiroilemalla. Miten asiat muuttuisivat tulevaisuudessakaan, jos lääkärit tekevät näennäis työtä vain rahan takia. Nyt kun rahasta on tullut ihmistä tärkeämpi, ei ihmisellä ole halpaa työkalua suurempaa merkitystä. Käytetään halpa työkalu loppuun ja vaihdetaan se vain uuteen, koska ei halpaa työkalua kannata korjata. Työkunnon heikennyttyä työnteko raskaassa ja voimaa vaativissa tai tarkkaavaisuutta vaativassa ammateissa olisi ja on työntekijälle sekä muille työn vaikutusalueella olevalle hengenvaarallista. Uuteen ammattiin kouluttautuminen ja sen jälkeen työnantajille riittävän ammattitaidon saavuttaminen työssä uusilta vanhemmilta työntekijöiltä vie kauan aikaa, eikä työnantajille kelpaa muutenkaan vanha työntekijä, olisi se vain ihmisen alistamista turhaan pelleilyyn ansaitun sairaseläkkeen sijasta. Eläkeiän nostamisen vaikutus ihmisen terveyteen on poliitikoille yhdentekevää, koska vain rahalla on merkitystä. Suurinosa poliitikoista jäävät kyllä pois työelämästä jo paljon aikaisemmin kuin edes nykyinen eläkeikä, mutta sehän ei tietenkään ole heille ongelma, koska he saavat paljon suurempaa eläkettä kuin suurinosa tavallisista työntekijöistä palkkaa raskaasta työstä. Esimerkiksi tavallinen kansanedustaja saa kahden eduskuntakauden jälkeen täyden kansaedustaja eläkkeen, joka on paljon enemmän kuukaudessa kuin tavallisen duunarin kuukausipalkka. Nyt pitäisi jo aloittaa Suomen talouden korjaaminen sieltä paremmista palkoista ja eläkkeistä alkaen, eikä kohdistaa leikkauksia ja velvollisuuksia aina raskaimpien töiden tekijöihin.