Karjala takaisin!/Return Karelia!

Marco Tinell
Adressin tekijä

/ #14 Syyllistäminen vai Rakentaminen?

07.11.2007 02:47

Oiva artikkeli ProKarelian sivuilla uuden rakentamisen pohjasta peruste miksi tulisi vanhat asiat käsitellä.

Venäjällä on ollut kautta historian expansiivisia unelmia, johtajasta toiseen, ainakin 1200 luvulta lähtien. Se on ikään kuin Venäjän kansanperinne yrittää laajentaa valtakuntaa aina vain uusille rajoille. Onhan toki toisinajattelijoitakin, mutta suosio tuntuu valuvan aina imperialisteille, sillä Neuvostoliitonkin aikana ihmisten toive vahvasta johtajasta tuli itsehallitsijan muodossa. Nykyään tuo vahvan Tsaarin perinne elää yhä, sillä Venäjällä ei juurikaan ennen vuotta 1991 ole demokratiaa ollut kertaakaan, ainakaan tallennetussa historiassa. Venäjän kansa yleensä tuntuu ajautuvan sen ehdokkaan kannattajaksi, josta olisi heille täksi vahvaksi Tsaariksi, joka pitää heidät turvassa ja puolustaa heitä. Onko se sitten raukkamaista tai henkistä heikkoutta joka ajaa kansalaiset ajamaan omia oikeuksiaan alas, sitä en tiedä.

Venäläiset ihmiset voivat silti olla ihan mukavia, siinä missä minkä tahansa muunmaalaisetkin ihmiset voivat olla mukavia, siinä missä jotkut myös töykeitä tai sairaita. Olisi kuitenkin suotavaa tämän addressin avulla saada lisäpontta myös rehellisyyteen maailmalla yleensä, kannustusta siihen että se kannattaa kansainvälisessä toiminnassa ja on kykenevä luomaan entistäkin vahvemman pohjan kansainväliselle toiminnalle ja maailman rauhalle. Utopiselta se saattaa kuulostaa, mutta jos pitkän tähtäimen "rehellisyys hankkeessa" onnistutaan, se tietäisi paljon rauhaisampia aikoja kaikille.