Ehdoton vankeusrangaistus lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Vieras

/ #151 Miksi vain 2 vuotta?

09.04.2013 16:09

Olen ehdottomasti sitä mieltä että rangaistuksia on kovennettava, mutta miksi minimi vain 2 vuotta? Se on todella vähän näin vakavasta teosta. Pitkä rangaistus olisi tärkeä erityisesti siksi että tekijä ei pääsisi käyttämään hyväksi uusia uhreja. Vain pari vuotta myös antaa sen viestin ihmisille että kyseessä ei ole kovin vakava teko. Vaikka tekoon ei sisältyisi minkäänlaista fyysistä kontaktia vaan teot tapahtuisivat esimerkiksi netissä ja olisivat seksuaalisia puheita ja kuvien lähettelyä, on niiden vaikutus lapselle silti vakava ja vahingoittaa hänen kehitystään. Nykyään on erittäin yleistä että aikuiset miehet ottavat netissä yhteyttä nuoriin tyttöihin ja pyytävät näitä lähettämään vähäpukeisia kuviaan sekä houkuttelevat heitä seksuaalissävyisiin keskusteluihin. Suhtautuminen tähän on usein sallivaa ja uhreja syyllistävää. Olisi erittäin tärkeää että myös tämä hyväksikäytön muoto tunnustettaisiin oikeasti vakavaksi teoksi.