Voodoo nuket pois myynnistä S-Market osuuskaupoista.

Vieras

/ #78

14.04.2013 16:17

Onko S-kauppaketju tuomassa Suomeen voodoo-uskontoa?

Woodoo hahmot ovat kauheita. Ne eivät ole mitään leluja eivätkä harmittomia lahjatavaroita. Voodoo- nuket liittyvät voodoo- uskontoon. Todettakoon, että K-kauppaketju on poistanut kyseiset tuotteiden myynnin niiden perimmäisten tarkoitusperien vuoksi.

S-kaupparyhmittymän tulisi pidättäytyä tällaisten okkultismia edustavien tuotteiden markkinoimisesta ja poistaa nämä tuotteet myynnistä. S-kauppaketjun ja Suomen kansan edun mukaista ei ole sekaantua tällaisten oppien symbolien mainostamiseen ja markkinointiin. Nämä opit aiheuttavat käyttäjilleen henkisiä traumoja ja orjuuttavia kultteja sekä pelkoa aiheuttavia alkukantaisia primitiivisiä fantasioita.

Voodoo on ainakin 3 000-4 000 vuotta vanha kansanomainen luonnonuskonto. Voodoo uskonto on säilynyt suullisen voodoo-perinteen muodossa Länsi-Afrikassa Beniniinissä, jossa se on saanut siellä vaikutteita kristinuskosta ja islamista. Voodoo uskonto perustuu yhteydenpidosta henki­maailmaan.
Voodoo uskonnolla monia jumalia, jotka muistuttavat antiikin ajan hinduismin jumalia. Jumalat voivat olla pahoja ja äkkiarvaamattomia, joten niitä pitää palvoa. Voodoolla on monia eri oppihaaroja, joilla on erinimisiä jumalia. Beninin rannikolla palvotaan mm. meren jumalaa Mami Wataa. Voodoon uskontoon liittyy myös eläinten teurastuksia ja mustaa magiaa.

Voodoo-uskonto siirtyi Amerikan mantereelle orjien mukana, jossa se sopeutui muiden uskontojen joukkoon. Erikoisesti se on sulautunut ja sekoittunut katolisen kirkon liturgiaan omine menoineen. Voodoo jumalat ovat löytäneet itselleen vastineensa katolisista suojeluspyhimyksistä. Voodoo uskontoon liittyy pakanallista magiaa neuloineen ja nukkeineen. Nukke voi esittää koston kohdetta jotakin ihmistä kohtaan. Uskontoon liittyy erilaisia rituaaleja, jossa jumalaksi puettu meedio menee transsiin ja jakaa voimaansa rituaalissa mukanaoleville.

Wikipedian mukaan Etelä-Amerikassa Haitissa asuvista harjoittaa voodoo-menoja yli 90 prosenttia. Haitin asukkaista on katolilaisia yli 80%, baptisteja noin 10 prosenttia ja helluntailaisia noin 4 prosenttia. Katolinen kirkko on siellä ja muissa Etelä-Amerikan maissa sekoittunut kansanuskontoihin, jolloin aito evankeliumi on kadonnut ja tilalle tullut noituus, taikuus ja niiden orjuuttava sekoitus.
Voodoo palveluksissa ihmiset pyrkivät päästä hurmokselliseen transsitilaan, ja saamaan henget hallintaan. Voodoomenoihin kuuluvat myös uhraaminen ja erilaiset noitamenot. Veri ja eläinten kuolema kuuluvan osana voodoo-seremoniaan.
Nuket voivat olla myös onnen symboleita, joilla uskotaan olevan erilaisia vaikutuksia, nukke voi muuttua magian vaikutuksesta tappavaksi esimerkiksi varkaalle. Voodooseen voi kuulua myös muiden ihmisten tai heidän omaisuuden vahingoittaminen maagisin keinoin nukkejen avulla.

Leo Koukku