Mehiläisten ja pölyttäjien hyvinvoinnista Suomessa

Erik Mäkinen, Mäntsälä, Maatalousyrittäjä

/ #5 Kasveja jotka tarvii pölyttämistä ovat muunmuassa...

22.04.2013 12:12

Puutarhassa on monia kasveja jotka tarvitsevat pölyttäjiä. Mansikat tietenkin, mutta myös Punaherukka, Mustaherukka, Valkoherukka, Karviainen, Omenapuu, Vadelma, pensasmustikka ym.

Metsässä on sitten kasveja kuten Mustikka, Puolukka, Juolukka, Muurain, VilliVadelma ym.

Sekä sitten iso joukko luonnon kukka kasveja sekä sitten puutarhan kukkakasveja, mutta luonnonkukka kasvit ei voi sitten enää lisääntyä ja elää mikäli pölyttävät hyönteiset katoaisivat mikä myrkyt aiheuttaisi niiden kuolemisen sukupuuttoon.

Joten ihminen tarvitsee pölyttäviä hyönteisiä, sillä ainakaan luonnossa olevia kasveja ei kukaan kykene keinotekoisesti pölyttämään siinä mittakaavassa kuin hyönteiset sen tekevät.

Puutarhataloudessa toki pienessä mittakaavassa pystytään tekemään pölytystä keinotekoisesti esim. kasvihuoneissa siihen olevilla laitteilla ilmavirran avulla. Mutta isommassa mittakaavasssa avomaan puutarhatuotannossa pelloilla ei sitä enää pystytä tekemään vaan pölyttävät hyönteisillä on tärkeä merkitys parantaessaan laatua ja sadonmäärää.

Tuossa yllä eräs kirjoittaja sanoi Rypsin pölyttäjinä, näin on Rypsillä on pölyttävistä hyönteisistä paljon hyötyä ja samoin aurinkonkukka on myös tosin Suoomessa ei auringonkukka ole maatalouskasvi, mutta kotipuutarhojen ilo. Mutta jos ei olisi pölyttäviä hyönteisiä niin silloin ei mistään saataisi enää myöskään linnunruokapussien auringonkukkia.

Maataloudessa on muitakin ristikukkaisia mitkä tarvitsevat hyönteisiä pölyttämään kukat kuin Rypsi.

Joten kuten yllä huomaamme niin pölyttävät hyönteiset ovta välttämättömiä.

Hyönteisistä pölyttävät mm. Mehiläiset, Kimalaiset tutuimpina mutta myös monet erakkomehiläisten heimon lajit käyvät kukilla pölyttämässä niitä erakkomehiläiset eivät muodosta yhdyskuntia vaan ovat yksilöinä toimivia lajeja joita suomessa on monenlaisia lajeja (en nyt ala niitä tässä luetella koska se veisi ihan liian pitkän listan), toki myös monet kukilla käyvät perhoset pölyttävät kukkia lennellessään kukasta toiseen ja samalla sitten pölyttävät, perhoset käyvät lähinnä niissä kukissa mistä ne saavat mettä. tosin kaikki perhoset ei käy kukilla, koska niiden imukärsä on surkastunnut, mutta monilla perhosilla on kuitenkin hyvin toiiva imukärsä, vaikkapa nokkosperhonen ja neitoperhonen tutuimpina, sekä sitten lukuisa joukko yökkösiä käy kukilla ja paljon muita lajeja myös. Myös monet kovakuoriaiset käy kukilla ja samalla pölyttävät siinä kukkia. Sekä tietenkin monet kärpäset käy kukilla on myös sellaisia kukkiin erikoistuneita kärpäsiä, näistä tunnetuimpia ovat kukkakärpäset joiden monet lajit ovat erikoistuneet ihan tiettyihin kukkalajeihin ja ovat siis sympioosissa keskenään eli jos kasvi häviäisi niin samalla häviäisi sitten myös kyseinen eläinlaji. Lisäksi on paljon muitakin pölyttäviä hyönteisiä ja muitakin selkärangattomia eläimiä.

Joten on aivan selvää että myrkkyjen käyttöä luonnossa ja viljelmillä ja puutarhoissa tulisi välttää ja toki parasta olisi ettei niitä käytettäisi ollenkaan.

Toivon että tämä hieman valaisisi teille lukiat tätä monimuotoisuutta mitä kaikkea menetettäsiin mikäli pölyttävät monenlaiset eläimiä kuolisivat pois luonnostamme, muutokset olisivat niin suuria että sitä emme varmasti tahdo sillä meillä on vain tämä yksi maapallo.

Myös tähtitiedettä harrastaneena (mm. Ursan jäsen olen), niin pitäkäämme tämä maapallo asumiskelpoisena niin että saamme täältä ruokaa vielä vuosituhansien ajan sillä ei pidä elää vain tässä hetkessä, vaan ajatella myös tulevia aikoja ja tulevia lapsia ja heidän lapsia ja heidän lapsia, sillä ilman lapsia ei ole tulevaisuutta. Meillä on vain tämä yksi maapallo joten meidän ei tule myrkyillä myrkyttää täällä luontoa eikä ruokamme tuotantoa.