Mopon viritys lailliseksi suomessa

Anjalankoski

/ #20

28.11.2007 22:06

Tuota tuota, oletko tiennyt että monissa mopoissa on rumpujarrut? Nuo jarrut ovat erittäin tehottomata, ja eivät edes 60km tuntivauhdissa riitä jarruttamaan nopeissa tilnateissa tehokkaasti. Itselläni on omakhtaista kokemusta Honda Monkeyn kanssa ajamisesta ja joutumisesta vaaralliseen tilanteeseen, jossa on pitänyt ajaa puskaan ku renkaiden pito tai jarrutus teho eivät riittäneet.

60km/h on kyllä hyvä rajoitus mopoille, mutta myös levyjarrut pitäisi tehdä pakollisiksi. Lisäski mopissa ei saisi olla lian tehoton kaasutin, vaan kaasutin pitäis antaa hyvän kiihtyvyyden tuohon 60km/h ilman että tapahtuu liikennettä hidastavaa kiihdytystä.

On siis monia esim hondassa olevia ominaisuuksia, jotka eivät ole riittävät 60km/h vauhtiin.

Eri asia onkin sitten levyjarrulliset Derbyn senda R ja SM mallit sekä kevarinnäköiset mopot, jotka ovat sen verran isokokoisempia, ja painavempia, että jarrutustehoa saadaa riittävästi mopoon, jolloin tuo 60km/h voitiaisiin sallia.

Kyllä tuo 45km/h on aivan oikea vauhti näille suitsille ja hondille monkeylle vai mitä ihmeen kiinalaisia ne nykyjään on. <---- Suzuki pv:eessä oli enne vanhaan vakiona 80cc pytty kiinni ja hyvin jarruttaa rumpujaruilla paska puhetta nuo kaikki jarru valitukset