SYNNÄRISTÄ EI LUOVUTA

/ #23

07.03.2011 18:52

#

Hei, voisin vähän kertoa tämän adressin taustoja kun Heidi ja muutama muu kirjoittaja tuossa edellä kyseenalaisti adressin tarkoitusperiä. Kuulin Radio Perämerestä joskus alkuvuodesta Eila Knuutin haastattelun ja ainakin minä vakuututuin siitä miten hän synnärin säilyttämistä perusteli. Juttelin ihmisten kanssa ja kirjoitin sitten Lounariin mielipiteen pari viikkoa sitten. Viime viikolla sitten päätimme avata adressin nettiin ja samalla kerätä allekirjoituksia livenä.

Olisin laittanut tämän adressin liikkeelle ilman vaalejakin. Suomen terveydenhoidon järjestäminen on kokonaisuudessaan laaja asia, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että normaali synnytys ei ole erikoissairaanhoitoa. Lapista on lakkautettu Kemijärven synnäri  joskus 90-luvun puolessa välissä ja Sodankylä vieläkin aikaisemmin. Jos Lapissa on vain yksi synnytysosasto Rovaniemellä, tilanne ei ole hyvä. Olen edelleenkin tätä mieltä.

Meillä on kaksi lasta, Hyvinkäällä punnerrettuja. Hyvinkään synnäri oli hyvin samantyyppinen kuin Kemin synnärikin ja sopi ainakin minulle oikein hyvin. Kyselin Kemin markkinoilla allekirjoittaneiden kommentteja Kemin synnäristä ja 99% sanoi olleensa tyytyväinen. Yksi tai kaksi sanoi menevänsä mielummin Ouluun.

Luovutamme adressin Paula Risikolle ensi maanantaina 14.3. Torniossa. Tässä tilaisuudessa kuulemme varmasti myös muitakin perusteluita ja taustoja työryhmän kannanotoille, joten tervetuloa kauppakeskuksen lavan läheisyyteen kaikki asiasta kiinnostuneet.   Terv Paula