Adressi Suomalaisuuden puolesta: RKP_protesti

Espoo

/ #35

18.12.2006 23:43

Ei huolta, Lars, kyllä puhun totta. Ja kyllä nuo asiat varmaan näkyvät ehdokkaiden vaaliesitteissä. En ole itse vielä nähnyt esitteitä, minulta on ainoastaan pyydetty lupa käyttää tekstejäni ja ilmaistu niitä kohtaan selvä kiinnostus.

Mutta tämä on toki isompi asia kuin vain muutama kansanedustajaehdokas. Mielestäni Suomessa jäi kieliasian ratkaisu aikanaan pahasti kesken, kun tuli toinen maailmansota, ja se toisaalta yhdisti kansaa mutta toisaalta laittoi pohjoismaisen ulottuvuuden ylisuureen arvoon, koska toinen vaihtoehto oli Neuvostoliiton miehityksen uhka. Historiassa tehdyille ratkaisuille oli poliittiset perusteet.

Mielestäni kielikysymyksestä on turha riidellä, siteeraan omaa tekstiäni sivulta http://www.pakkoruotsi.net/varastettuilo.shtml :

"Minä itse olen sitä mieltä, että me olemme samaa kansaa. Kaksi kieltä voi olla suurikin rikkaus, jos se ei johda kohtuuttomuuksiin tai suoranaiseen vääryyteen. Missään muussa maailman maassa kuin Suomessa ei ole pienellä kielivähemmistöllä nykyisenlaisia oikeuksia. Suomenkielisen suomalaisen ei ole mitään syytä tuntea ylpeyttä järjettömästä suvaitsevaisuudestaan.

Valitettavaa on sekin, että yhteyttämme naapuriimme Ruotsiin rajoittaa vahvasti se, että pieni väestönosa pitää Ruotsia "omanaan". Luulen, että suomenkielisten suomalaisten ja Ruotsin ruotsalaisten kanssakäyminen olisi paljon runsaampaa ja rikkaampaa ilman suomenruotsalaisia.

Lisäksi pitää muistaa Ahvenanmaan erityisasema, jonka kyllä itse sallisin, koska he siellä olevat ovat ihan oikeita ruotsalaisia juuriltaan. Silti ei ole kiva katsella, miten siellä estetään ihmisiä puhumasta suomea samalla kun Manner-Suomessa pakko-opetetaan lapsille ruotsia.

Suomenruotsalaisten luoma kulttuuri on rikasta ja kiinnostavaa. Tove Janssonin hahmot, Elmer Diktoniuksen runous tai vaikkapa Linus Torvaldsin nerokkuus – kaikki he ovat antaneet meille paljon. Mutta olisi mielestäni rasistista väittää, että heidän osaamisensa johtuu juuri ruotsin kielestä. Kyllä he olisivat kyenneet suorituksiinsa suomeksikin.

Ehkäpä juuri Johan Johanssonin jälkeläisten tulisi nyt ottaa aloite käsiinsä, ja itse myötävaikuttaa siihen, että maastamme tulee oikeudenmukainen paikka kaikille.

Hyvä alku voisi olla "ruotsalaisen" eduskuntaryhmän nimen muuttaminen totuutta vastaavaksi, ja Folktingetin kaltaisen ääriliikkeen lakkauttaminen."