Adressi Suomalaisuuden puolesta: RKP_protesti

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Adressi Suomalaisuuden puolesta: RKP_protesti.

Lars Dahl
Hanko

#26

13.12.2006 22:47

Hyvä Janne Salo Salosta.

Suomessa ei järjestetä kansanäänestystä asioista jotka ovat jo järjestyksessä. Suomessa ei ole kielikysymystä eikä kukaan kansanedustaja ole mistään sellaista tekemässäkään.

-Lasse-
Richard Järnefelt
Espoo

#27

13.12.2006 23:33

Hyvä Lars, nykyiset kansanedustajat eivät ehkä tajua kielikysymystä, mutta asiaa voi lähestyä niin montaa eri kautta, että tyhmempikin edustaja kyllä vielä eräänä päivänä tajuaa. Kielikysymys ei mielestäni ole erillinen asia, vaan maassamme on paljon muutakin turhuutta, johon verorahoja syyttä suotta tuhlataan. Pyydän kiinnostuneita tutustumaan adressiin osoitteessa http://www.adressit.com/asiat_kuntoon . Siinä adressissa esitetyillä toimintatavoilla myös tämä kielikysymys saisi oikeudenmukaisen ratkaisunsa.

Ainakin Kokoomuksella on tulevissa vaaleissa kansanedustajaehdokkaita, jotka ajavat adressini linjaa, ja tiedän että SDP:ssäkin on ajatusteni kannattajia.

Lasse, minulla ei ole mitään suomenruotsalaisia vastaan, omassa suvussani on myös suomenruotsalaisia, ja ystäväpiirissäni samoin, paljonkin. Käsittääkseni kukaan heistä ei ole ensimmäisenä vaatimassa "betjäning på svenska", ja heille Folktingetin laatimat (ja veronmaksajien maksamat) vaadi sitä ja vaadi tätä - esitteet ovat naurettavia. Kaikki osaavat suomea tarvittavan määrän. Kukaan ei kuvittele, että Suomi olisi faktisesti kaksikielinen maa.

Nyt tässä on käymässä niin, että ruotsin kieli kuolee Suomesta pois. Se olisi myös vahinko, koska ruotsin kielellä on luotu paljon hyvää kirjallisuutta, lyriikkaa jne., ja suomenruotsalaisessa kulttuurissa on omat, kiinnostavat erityispiirteensä. Mutta kenen syytä tämä kehitys on? Suomenruotsalaisten tulisi itse nyt katsoa peiliin, sillä niin kauan kuin annatte äänitorvinanne toimia Laxin, Thorsin, Enestamin, Folktingetin ja kumppaneiden, viha ruotsin kieltä ja "elävää kaksikielisyyttä" kohtaan vain kasvaa ja kasvaa.

Teidän olisi lakattava vaatimasta, että suomenkielinen veronmaksaja ylläpitää teidän kulttuurianne ja opiskelee pakolla teidän kieltänne. Hyvä pysyy pitämättäkin - epäilettekö kuitenkin, ettei kulttuurinne olisikaan niin kovin hyvä?

RKP ja Folktinget ovat itse häpäisseet suomenruotsalaisuuden muuttamalla sen valitusten ja vaatimusten sarjaksi, ja on yksin heidän oma vikansa, jos tällainen käytös aikaansaa sen, että viimeisenkin suomenkielisen vähäinenkin halu tukea ja auttaa suomenruotsalaisuuden säilymistä kuolee pois.
Lars Dahl
Hanko

#28

14.12.2006 07:58

Olisin todella kiinnostunut näistä Kokoomuksen ja SDP:n kansanedustajaehdokkaista jotka ajavat ruotsin kielen vastaista linjaa.

Kyllähän ne pitää ennen vaaleja julkistaa, jotta ne 57 % jotka haluavat heikentää suomenruotsalaisten asemaa saavat tietoonsa ehdokkaan, jolle antaa äänensä. Miksi niitä siis salaillaan?

-Lasse-
Matti Valtonen
Turku

#29

14.12.2006 09:24

Hei Richard!

Kuten olen jo aiemmin havainnut, osoitat todellista suoraselkäisyyttä
tässä pakkoruotsi asiassa.

Tiedostat aivan oikein, mikä asiassa on pielessä suomenkielisten kanssa.

Tämän Lars Dahlin kanssa ei aikaa kannata haaskata.


Lars on yksisilmäisesti ja röyhkeästi ylisuurta etuisuutta ajava pakkoruotsittaja joka elää bättre folk asenteensa mukaisesti.

Eihän kukaan ns tervellä järjellä ja kielikarttaa katsova henkilö enää edes kehtaisi puhua " elävästä " kaksikielisyydestä ja suomen ja ruotsin kielen tasaveroisesta asemasta suomessa, kun muistetaan prosenttiluvut 5% ja yli 90%.

Mutta Larsin asenteet näkyvät joka tekstissä, ja kun keinot ovat vähissä on linjana sitten halventaminen, uhkailu ilman tehoa ja tyhjän puhuminen.
Ja sitten vielä kaiken kieltäminen.

Eihän tämä pakkoruotsittaja Lars edes tunnusta sitä tosiasiaa, että suomalaiset haluavat irti pakkoruotsista. Inttää ja jankuttaa vain.

Larsin adressin perusteet ovat ihan pelkkää ilmaa, liturgiaa, joka on lähinnä
yhtä tyhjän kanssa. Eli adressi on kuin ilmakupla joka tyhjänä puhkeaa.

Oen kanssa samaa mieltä siitä, mitä kirjoitit.

Se on vain harmi, että tällaiset larsdahlit aiheuttavat suurta vahinkoa suomalaisten ja suomenruotsalaisten välille.

Tämä lars on minustakin jo paljon olettanut. Ja kaikki pieleen.

Itse nyt sitten tämän kerran oletan vastavuoroisesti.
Kyseessä on joku eläkeläishöppänä, joka elää 1800-lukua.

Sanoin Larsille, että kannattaa katsoa ympärilleen. Itä-Suomessa asia on jo esillä. Tämän takiahan pakkoruotsittaja lasse on hermostunut.
Että uskaltavat kyläkoulussaan rustata "aiheetonta adressia"..


Viimeksi Etelä-Saimaa lehdessä 08.12.2006
Tästä Lars Dahl onkin ollut hyvin hiljaa, vaikka " on siinä merkittävässä asemassa että voisi poistaa pakkoruotsin".

Nämä Larsin lauseet näyttävät olevan jo yleinen vitsi tuolla kiehuntakeskustelupalstoilla. Eikä näytä saavan mitään positiivista aikaan.
Ainoastaan samaa jankutusta pakkoruotsinsa puolesta.
Mutta turhaa työtä - pakkoruotsi on tiensä päässä.
Täytyy vain olla kärsivällinen.
sebastian gren
vaasa

#30

14.12.2006 22:03

Att ni orkar i den här sommarvärmen ;)
Richard Järnefelt
Espoo

#31

15.12.2006 15:56

Kiitos, Matti kauniista sanoistasi!! Olemme pitkälti samaa mieltä!

Larsille sen verran, että mainitut kansanedustajaehdokkaat tulevat kyllä toivottavasti itse julki näiden ajatuksien kanssa. Ruotsinkielinen raha ja ruotsinkielisiä nuoleva media (esim. Helsingin Sanomat) ovat kyllä taitavasti yrittäneet estää tämänkaltaisen julkitulon, mutta totuus voittaa lopulta.

Ruotsinkielisten keinot puolustaa omaa ankkalammikkoaan ovat aika rumia. Oma ikävin kokemukseni liittyy töihini - olin Schlager på lager-ohjelman pianistina ohjelman ensimmäisenä tuotantovuotena, mutta kun ohjelman tuottajille kävi selväksi, että minulla on mielipide kieliasiosita, ja että se ei olekaan sama mielipide kuin heillä, ohjelman formaattia muutettiin kiireesti, ja minut pantiin pois. Katsojapalaute, sekä suomeksi että ruotsiksi, oli ollut aivan päinvastaista, eli pianistin töitä kiitettiin.

Näin se toimii, ja tämän takia niin moni on hiljaa - jollet nuole ruotsinkielistä, Sinulta viedään leipä. Onneksi itselläni on asiakkaita muualla, ja luotan suomenkielisten suomalaisten rehtiyteen. Suomenkielinen ohjelma tuskin muuttaisi formaattiaan ja pistäisi pidettyä pianistia pellolle, jos tämä omaisi jonkin poikkeavan poliittisne mielipiteen.

Jos suomenkielinen arvostelee ruotsinkielisen etuoikeuksia, hän on heti "suvaitsematon", "tyhmä", "metsäläinen" tai "rasisti", mutta jos ruotsinkielinen vaatii itselleen etuja, joita suomenkielinen ei saa, tai vaatii kaikkia suomenkielisiä lapsia oppimaan murreruotsinsa tai vaatii suomenkielisiä laittamaan lapsiaan "kielikylpyyn", jotta saataisiin lisää ruotsinkielisten ymmärtäjiä tai kenties jopa ruotsinkielisiä, niin se on muka ihan oikein ja hyväksyttävää. Ulkopuolisen silmin Suomen kielitilanne on jotakin naurettavan ja säälittävän välimaastosta.

Oma mielipiteeni on, että ruotsinkielinen vähemmistö sortaa suomenkielistä enemmistöä monin tavoin, ja se pitää saada loppumaan. Sen loppumisen jälkeen ruotsinkieliset suomalaiset ovat ilo ja rikkaus, ja alan lämmöllä taas itsekin edistää ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuria, mutta en ennen, ennen kuin Suomen suomenkielisen enemmistön oikeuksien ruma polkeminen ja sorto lopetetaan.
Lars Dahl
Hanko

#32

16.12.2006 00:51

Hei taas Matti

Olen jo sanonut etten ole kirjoittanut tuollaista. Kuka tahansa voi kirjoittaa palstoilla Matti Valtosenakin ja väittää mitä tahansa.

Pianisti unohti muuten kertoa ne SDP:n ja Kokoomuksen ehdokkaat jotka haluavat puuttua ruotsin kielen asemaan.

-Lasse-
Richard Järnefelt
Espoo

#33

17.12.2006 01:04

Hei, Lasse, en unohtanut, vaan jätin tahallani kertomatta, koska siihen suuntaan on sovittu, että he tuovat itse omissa kampanjoissaan esiin asiaa sen verran kuin haluavat. Sen verran voin paljastaa, että ehdokkaita on tällä hetkellä viisi. Kyse ei ole pelkästä kielikampanjoinnista, vaan laajemmasta asiasta, josta kielipolitiikan järkevöittäminen on yksi osa. Aiheesta lisää mm. osoitteessa http://www.adressit.com/asiat_kuntoon . Lisäksi ainakin Demari-lehdessä on ollut useampia kirjoituksiani samasta aiheesta.

Lars Dahl
Hanko

#34

18.12.2006 12:33

Se onkin aika mielenkiintoista nähdä, miten äänestäjät löytävät ne ehdokkaat kun niitä pidetään salassa.

Tulee ihan ajatelleeksi että Richard ei ehkä puhukaan totta. Mutta viisi ehdokastakaan ei riitä muuttamaan ruotsin kielen asiaa, vaikka kaikki pääsisivätkin läpi.

-Lasse-
Richard Järnefelt
Espoo

#35

18.12.2006 23:43

Ei huolta, Lars, kyllä puhun totta. Ja kyllä nuo asiat varmaan näkyvät ehdokkaiden vaaliesitteissä. En ole itse vielä nähnyt esitteitä, minulta on ainoastaan pyydetty lupa käyttää tekstejäni ja ilmaistu niitä kohtaan selvä kiinnostus.

Mutta tämä on toki isompi asia kuin vain muutama kansanedustajaehdokas. Mielestäni Suomessa jäi kieliasian ratkaisu aikanaan pahasti kesken, kun tuli toinen maailmansota, ja se toisaalta yhdisti kansaa mutta toisaalta laittoi pohjoismaisen ulottuvuuden ylisuureen arvoon, koska toinen vaihtoehto oli Neuvostoliiton miehityksen uhka. Historiassa tehdyille ratkaisuille oli poliittiset perusteet.

Mielestäni kielikysymyksestä on turha riidellä, siteeraan omaa tekstiäni sivulta http://www.pakkoruotsi.net/varastettuilo.shtml :

"Minä itse olen sitä mieltä, että me olemme samaa kansaa. Kaksi kieltä voi olla suurikin rikkaus, jos se ei johda kohtuuttomuuksiin tai suoranaiseen vääryyteen. Missään muussa maailman maassa kuin Suomessa ei ole pienellä kielivähemmistöllä nykyisenlaisia oikeuksia. Suomenkielisen suomalaisen ei ole mitään syytä tuntea ylpeyttä järjettömästä suvaitsevaisuudestaan.

Valitettavaa on sekin, että yhteyttämme naapuriimme Ruotsiin rajoittaa vahvasti se, että pieni väestönosa pitää Ruotsia "omanaan". Luulen, että suomenkielisten suomalaisten ja Ruotsin ruotsalaisten kanssakäyminen olisi paljon runsaampaa ja rikkaampaa ilman suomenruotsalaisia.

Lisäksi pitää muistaa Ahvenanmaan erityisasema, jonka kyllä itse sallisin, koska he siellä olevat ovat ihan oikeita ruotsalaisia juuriltaan. Silti ei ole kiva katsella, miten siellä estetään ihmisiä puhumasta suomea samalla kun Manner-Suomessa pakko-opetetaan lapsille ruotsia.

Suomenruotsalaisten luoma kulttuuri on rikasta ja kiinnostavaa. Tove Janssonin hahmot, Elmer Diktoniuksen runous tai vaikkapa Linus Torvaldsin nerokkuus – kaikki he ovat antaneet meille paljon. Mutta olisi mielestäni rasistista väittää, että heidän osaamisensa johtuu juuri ruotsin kielestä. Kyllä he olisivat kyenneet suorituksiinsa suomeksikin.

Ehkäpä juuri Johan Johanssonin jälkeläisten tulisi nyt ottaa aloite käsiinsä, ja itse myötävaikuttaa siihen, että maastamme tulee oikeudenmukainen paikka kaikille.

Hyvä alku voisi olla "ruotsalaisen" eduskuntaryhmän nimen muuttaminen totuutta vastaavaksi, ja Folktingetin kaltaisen ääriliikkeen lakkauttaminen."

Lars Dahl
Hanko

#36

19.12.2006 07:02

Kerropa sitten näiden ehdokkaiden nimet, jotta voin tarkistaa puhutko totta. Varmaan heidän mahdollisia äänestäjiäänkin kiinnostaisi.

Onko tuo pakkoruotsinet-sivusto sinun tekemäsi?

-Lasse-
Richard Järnefelt
Espoo

#37

19.12.2006 18:34

Aargh, en minä voi ilman lupaa niitä nimiä julkaista. Yritän kysellä, ovatko he vielä täysillä mukana, ja jos ovat, saako nimen julkaista. Kerron kyllä täälläkin sitten.

Kysymäsi sivusto ei ole minun tekemäni, en tiedä tekijää, tekstini oli kerran vain ilmestynyt sinne, mutta minulla ei ollut mitään asiaa vastaan, koska olin jo aikoinaan laittanut tekstin julkiseen levitykseen. Minusta sivusto on hyvä ja asiallinen, ja kirjoituksetkin on valittu monipuolisesti.

Lasse, kirjoitat todella hyvää suomea, mikä ilahduttaa. Vastaapa siksi siihen, miksi koko maan pitää olla kaksikielinen sinunlaisiasi ihmisiä varten, jotka eivät edes tarvitse "betjäning på svenska"? Eikö tämä kaksikielisyys ole tässä tilanteessa "hieman" järjetöntä?
Janne Salo
Salo

#38

19.12.2006 21:12

Hyvä Janne Salo Salosta.

Suomessa ei järjestetä kansanäänestystä asioista jotka ovat jo järjestyksessä. Suomessa ei ole kielikysymystä eikä kukaan kansanedustaja ole mistään sellaista tekemässäkään.

-Lasse-

Lars Dahl

Hei Lasse!

Asia ei ole järjestyksessä eikä unohdettu. Kun Suomen kansasta 99% osaa suomea, miksi me maksaisimme snobbailun takia miljardi euroa vuodessa? Jos haluaa puhua väkisin ruotsia, sitä varten on olemassa ihan oma maansa. Täällä Suomessa puhutaan suomea. Perussuomalaiset ovat jo ottaneet asian ohjelmaansa virallisesti. Saattaapi seuraavissa vaaleissa perussuomalaiset ottaa RKP:m vaa´ankieliaseman porvarihallituksessa:) Lopetan keskustelun kanssasi tähän, koska tämä on yhtä hyödytöntä kuin uskovaisen kanssa väitteleminen jumalan olemassaolosta.
Lars Dahl
Hanko

#39

20.12.2006 18:27

Mistä onkaan tieto "miljardista eurosta"? Varmaan joltain yksityishenkilön sivustolta tai keskustelupalstalta.

Olet oikeassa, paikkaansapitämättömistä luvuista on hyödytöntä keskustella.

Perussuomalaisten puolueohjelmassa ei ole mitään mainintaa ruotsin kielestä. Katsotaan saako PS yhtään edustajaa läpi. Veikkaukseni on että yksi tai ei yhtään. PS:n edeltäjä SMP otettiin hallitukseen kun se sai yli 10 kansanedustajaa vuonna 1983.

-Lasse-
Lars Dahl
Hanko

#40

20.12.2006 18:30

Richard, sinäkin kirjoitat todella hyvää suomea. Saa kansanedustajaehdokkaiden nimiä julkaista ilman lupaakin. Ja vastaus kysymykseesi on: Koko maa ei ole kaksikielinen. Tiedät sen varsin hyvin.

-Lasse-

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2006 18:51


Matti Valtonen
Turku

#42

20.12.2006 19:56

Tervehdys taas Richard!

Oletko huomannut, mikä papukaija tämä RKP:n ja Folktingetin marionetti Lars Dahl onkaan?

Tämä pölvästi kuvittelee voivansa määräillä täällä, käskyttää yms.

Lähinnä säälittävä ihminen keskinkertaisine lahjoineen.

Huvittavaa on, miten tämä Lars inttää olemattomine "teeseineen" pakkoruotsin puolesta. Eikä usko mitään muuta kuin pakkoruotsimantraansa.

Mitä tulee sitten tähän pakkoruotsittaja kielipuolueeseen eli RKP:n, sen kannatus alkaa olla jo kovin heikkoa. n 4% eli toiseksi viimeinen sija on jo varmasti tulossa.

Kansanedustajien määrä on laskenut ja TOIVOTTAVASTI laskee!

Tätä RKP:ta EI tarvita enää missään, eikä itse asiassa koskaan ole tarvittukaan.
Suurin pelko on etteivät pääse pakkoruotsittamaan jatkossa suomalaislapsia.
Siksi on todellakin tärkeää heittää RKP ulos hallituksesta, vihdoinkin.

Itse olen saanut, kiitos tämän Lars Dahlin, yhä inhottavamman kuvan suomenruotsalaisuudesta ja sen röyhkeydestä. Enkä muuten ole ainoa.

Eihän tämä Dahl edes tunnusta tosiasioita mm siitä että suomalaiset haluavat irti pakkoruotsista. Lars inttää että pakkoruotsi on pop, kun tämä uusi kielilaki jota salassa valmisteltiin meni läpi eduskunnassa!
Kummallista että Dahl ei myönnä kyseessä olleen ns poliittisen lehmänkaupan!
Kuten kielivalinta-adressi osuvasti asiasta onkin todennut.
Pakkoruotsi halventaa suomalaista demokratiaa.

Lait jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat muutettavissa.

Toivon, että kaltaisesi fiksut ruotsinkieliset saisivat mutalammikossa enemmän ääntään kuuluville.

Lars Dahl- kaltainen suomenruotsalainen? on juuri sitä rasittavinta svenska talande bättre folk- asennetta omaavaa suomenruotsalaisuuttaan täynnä oleva henkilö, jota minä henkilökohtaisesti inhoan.

Folktingetin saamat maksut ns kielikäännöksistä /sivu ovat kohta johon myös tulevaisuudessa on puututtava.

Ei ole suomenkielisen enemmistön ja veronmaksajien velvollisuus rahoittaa ummikkoruotsalaisten suomenkielen taidottomuutta.

Hyvä esimerkki Hgissä liikkuvat bussit joihin pitäisi saada bus tarra, kun pakkoruotsittaja ei muka osaa lukea että bussi.
Richard Järnefelt
Espoo

#43

20.12.2006 22:52

Hei, Matti, ja kiitos, puhut täyttä asiaa! Minustakin Larsin vaatimukset ovat olleet hieman hulluja, mutta jottei syntyisi kuvaa, että asia, josta itse kirjoitin, ei olisi totta, kysyn toki niiltä kansanedustaehdokkailta heidän kantansa nimensä julkituomiseen. Olen niin varovainen sen vuoksi, että kaikki yhteyttä ottaneet ovat itse olleet asiassa kovin varovaisia. Minule on päässyt syntymään sellainen kuva, että heidät ehdolle asettaneet puolueet eivät oikein tykkää, jos minun oppejani seurataan ja suositellaan. Tai kyse lienee joistakin pikkupomoista puolueissa, toisaalta esim. Demari-lehti julkaisee suorastaan hämmästyttävänkin rohkeasti mielipiteitäni, joiden ei ainakaan aikaisemmin olisi voinut mitenkään kuvitella kuuluvan demarien ajatusmaailmaan.

On todella sääli, että RKP (SFP), Folktinget, Lars-parka ja monet samanlaiset tuhoavat ruotsin kielen Suomesta. Kyllähän kaksikielisyys voisi olla oikeastikin rikkaus, jos se ei olisi pakottamista, vaatimista, nöyryyttämistä, kyykyttämistä, etuoikeuksia, epätasa-arvoa jne. Onkohan vika tosiaan siinä, että nämä omat ruotsinkielisemme ovat valtaosaltaan suomenkielisiä suomalaisia juuriltaan, joiden suvut ovat opportunistisesti taannoin vaihtaneet kieltään? Kuulostaa vähän julmalta, kun minä sen sanon, mutta ehkä tuo tosiaan on noin. Ikäänkuin suomalaisen kansan heikoin aines olisi halunnut muuttua toiskieliseksi hyötyäkseen. Sitten tuli vielä A.O.Freudenthal ja pari samanlaista tolloa, jotka keksivät väittää, että suomenruotsalaiset pohjautuvat viikingeistä, ja suomenkieliset suomalaiset mongoleista - kumpikaan ei pidä paikkansa, ja juuret ovat suomenruotsalaisten suurella enemmistöllä ja suomenkielisillä aivan täysin samat.

Koko tämän kaksikielisyys-pakkoruotsi - pelleilyn tarkoitushan on olevinaan se, että pelätään, että ruotsin kieli muuten katoaa Suomesta. Mutta aikamoista sokeutta osoittaa se, että ei tajuta, että juuri näillä toimenpiteillä se todella aivan varmasti katoaa ja kuolee.

Ja vaikka virallinen selitys onkin tuo kielen suojeleminen, uskon valitettavan varmasti, että ruotsinkielistemme joukossa on yhä paljon samanlaisia ihmisiä kuin heidän esi-isänsä olivat (=opportunisteja), jotka katsovat ensi sijassa, että nykyinen järjestely on suureksi hyödyksi heille ja heidän perheilleen, ja pitävät siksi kynsin hampain kiinni "kaksikielisyydestä", perustuslaista, kielilaista, RKP:sta, omista päiväkodeista, kouluista ja korkeakouluista, ja vaativat omia terveyskeskuksia jne. Ei heitä tippaakaan kiinnosta, onko tämä oikeudenmukaista, ja kuka kaiken maksaa? "Mulle, mulle, mulle" on sama ajatus, jota heidän esi-isänsä jo noudattivat, kun Johannes Johanneksenpojasta tuli yhdessä yössä Johan Johansson. Men aldrig lärde han riktig svenska.
Matti Valtonen
Turku

#44

20.12.2006 23:35

Hej Richard!
Hör du, jag har samma åsikt som du...

Mutta todellakin, itselläni on muutamia hyviä tuttavia
ns ruotsinkielisistä piireistä.

Ovat samaa mieltä, mutta kun läsnä on näitä "elävää kaksikielisyyttä"
uneksivia, asioista ollaan sitten hiljaa.

Jotenkin tuo viimeinen kappalen minkä kerroit, on juuri sitä
mistä mm Heikki Tala on kertonut..

En viitsi ääneen toistaa.

Kuten olen jo todennnut, sinäänsä näissä ihmisissä ei tietenkään ole mitään
vikaa.

Asenteet ovat sitten taas ihan toinen juttu.

T Matti
Richard Järnefelt
Espoo

#45

21.12.2006 10:05

Tässäpä muutamia suomenruotsissa (erityisesti Helsingissä puhuttavassa) esiintyviä foneettisia piirteitä:

- Puuttuu ruotsalainen lausemelodia, sen sijalla on lauseen ja sanojen alkuja painottava rytmi.
- Ruotsin kielen etisyyden sijasta on paljon takaisuutta, erityisesti pääkaupunkiseudulla; artikulaatio on siirtynyt taakse, kieli muistuttaa suomea.
- Graavi/akuutti -aksenttijärjestelmää ei ole.
- Ns. suppradentaalit (kuten sanoissa 'fors', 'kort', 'hård) puuttuvat.
- Vokaalien kvaliteetti muistuttaa suomen kieltä.
- Konsonanttien fortis/lenis -oppositio on heikko (p/b,k/g,t/d) ja kvaliteetti suomen kaltainen.
- Sanojen alkukonsonanteista puuttuu germaaninen aspiraatio, mikä vaikuttaa edelliseen asiaan.

Lisäksi vielä, kun ruotsissa sj,sk,skj jne. ('skön') on frikatiivi, niin suomenruotsissa se on sibilantti, ns. suhuässä, kun taas ruotsin suhu kuten sanassa 'kök' ääntyy täällä affrikaattana (t ja suhu). Edelleen suomen kielen mukaisesti sanotaan kilo ja kiosk ym. k-äänteisinä, kun taas ruotsissa niissä on sibilantti.

Ruotsissa ei ole varsinaisia diftongeja, mutta täällä seurataan suomea aika paljon. Se näkyy kirjainyhdistelmien ääntymisessä, esim. REA ja IKEA. Monoftongisessa ruotsissa vokaalit ovat eri tavuissa. Myös vokaalien kvantiteetti on suomentunut: 'vara' ja 'lila' yms. - lyhyitä peräkkäisissä tavuissa, vaikka ruotsissa painollinen tavu on aina pitkä: joko pitkä vokaali tai pitkä eli kaksikertainen konsonantti.

Nimistön väkisin vääntäminen on luku sinänsä. On keksitty "kaksikielisyysnimistöä", joka ei perustu mihinkään. Täysin suomenkieliset paikat on nimetty väännöksin, jotka ovat ruotsin kielen vastaisia. Esim. Lahtis, jossa normaaliruotsalaisittain ääntyisi pitkä a, eikä missään tapauksessa frikatiivi h:ta tavun lopussa. Ruotsista tulleet matkailijat tekevätkin niin, mutta suomenruotsalaiset taituroivat omissa maailmoissaan.

Eikö kaikki tämä kerro siitä, että suomenruotsi ei ole ruotsin murre, suomenruotsalaiset eivät ole tulleet Ruotsista, vaan ovat kieltään vaihtaneita suomalaisia, joiden sukujen taannoinen opportunismi ei voi oikeuttaa sitä erityisasemaa, joka heillä Suomessa nyt on. Ja eikö tämä myös kerro siitä, miten järjetöntä on opettaa suomenkielisille ruotsin kielenä sitä murretta, jota suomenruotsalaiset itse puhuvat – sillä ei ole paljoakaan tekemistä Ruotsissa puhutun ruotsin kanssa!
Richard Järnefelt
Espoo

#46

26.12.2006 07:11

Lars Dahl
Hanko

#47

27.12.2006 17:36

Marja Vuento vaikuttaa asialliselta ehdokkaalta. Mutta sivulla ei ollut mitään pienintäkään mainintaa kielipoliittisista teemoista.

Vai oliko tuo linkki tarkoitettu johonkin muuhun tarkoitukseen?

-Lasse-
Riitta Pasanen
Helsinki

#48

01.01.2007 16:06

Miksei tätä adressia luovuteta kenellekään? Onko tämä jotain pelleilyä?
Lars Dahl
Hanko

#49

04.01.2007 16:15

Hei Riitta

Siltä tämä minusta näyttää. Pelleilyltä.

Viethän tuttavillesi asiallista adressia eteenpäin:
http://www.adressit.com/pakkoruotsi1

-Lasse-
Matti Valtonen
Turku

#50

04.01.2007 21:02

Pakkoruotsittaja Lars Dahlilla alkaa olla
eväät lopussa

Tämä pakkoruotsittaja on pyytänyt perusteita pakkoruotsin hävittämiselle ja saanut.

Tämä pakkoruotsittaja on pyytänyt esittämään faktaa ja mm kansanedustaja ehdokkaita, jotka ovat valmiit poistamaan pakkoruotsin ja korjaamaan lainsäädännön siltä osin.

Tämä pakkoruotsittaja kulkee silmät kiinni eikä katso kielikarttaa.

Lars Dahl kehtaa tuota sepustustaaan nimittää "asialliseksi".

On se kieltämättä kiusallista pakkoruotsittajalla kun pakkoruotsin ja suomenruotsalaiset härskit ylisuuret kieleen perustuvat etuisuudet laitetaan samalle viivalle kuten oikeus ja kohtuus vaatii.

Lars Dahl ei edes kyennyt esittämään mitään järkevää esim Halla-ahon älykkäisiin kommentteihin näistä pakkoruotsin naurettavuuksista.

Mutta tokihan ankkalammikossa on uitava vaikka korkki on jo pohjasta vedetty pois.

Lars Dahlin ns järjenjuoksun mukaan pakkoruotsin kitkemistä haluava on paha ihminen.

Mielelläni minäkin näihin talkoisiin osallistun.
Ihan täydestä sydämestäni.