Vastustamme Turkuun esitettyä keskuskeittiömallia

/ #17 Re: Tarkennusta adressin aloittaneilta

25.03.2011 13:47

#15: - Tarkennusta adressin aloittaneilta

Meillä on paitsi huoli ruoan laadusta (tuoreus, ravintoarvot, lisäaineiden määrä, tuotannon vastuullisuus ja maukkaus) uskomme myös että:

• mitä lähempänä ruokailijoita ruoka valmistetaan, sen paremmat ovat mahdollisuudet vaikuttaa myönteisesti tavoitellun suomalaisen ruokakulttuurin  syntymiseen (ruokailutilanne luo yhteisöllisyyttä, ruokaa opitaan arvostamaan paremmin, useammat syövät kouluruokaa, ruoan valmistajat saavat suoremmin palautteen)
  • pienemmissä yksiköissä työ on ruokapalvelun henkilöstölle mielekkäämpää ja henkilöstö on sitoutuneempaa toiminnan kehittämiseen ja ruoan korkeaan laatuun
  • lopulta keskittäminen ei tuo kaikkia niitä säästöjä, joita arvioidaan saatavan, koska uusia syntyviä kuluja ei ole laskelmissa huomioitu riittävästi

Lisäksi meille on yhä epäselvää ajaako keskuskeittiömallin suunnittelua tavoite säästää rahaa käytettäväksi muualla kaupungissamme vai ruoan ja ruokailun laadun parantaminen.