VESIOSUUSKUNTIEN PAKKOLIITÄNTÄÄ VASTAAN

faktoja

/ #74 Tunnetta tunnetta

14.06.2013 15:06

Näihin kommentteihin nyt ensimmäistä kertaa törmänneenä huomaan tämän kirjoittelun olevan täynnä tunnetta, tunnetta ja tunnetta. Uusi ja tuntematon pelottaa. Omille nurkille ja tontille tulee jotain pelottavaa, joka ei olekaan täysin omassa kontrollissa.

Näkyy olevan harvalla minkäänlaista faktaa peloilleen. Jossain kunnassa sitä ja toisessa tätä. On kunnat ja osuuskunnat sekaisin kuin puhdas vesi ja kakkavesi. Kuka päättää, mitä päättää? Toisten motiiveja ja päämääriä epäillään. Omissa ei ole mitään vikaa.

Kannattaa huomioida, että kiinteistökohtaisten pumppaamoiden hankkiminen voi olla usein kiinteistön itsensä hankittavissa (etenkin kunnat tätä vaativat), kun monella osuuskunnalla se kuuluu hintaan. Ylläpitovastuu on silloin osuuskunnalla. Ei siis kannata täällä kertoa totena, että joutuu tuon itse huollattamaan liittyessään osuuskunnan viemäriin.

Omassa kylässä esim. köyhyyttään vapautushakemuksessa valittava taho saattaa olla oikeasti hyvinkin varakas henkilö/perhe/perikunta, mutta kun ei sitten millään periaatteesta voi tulla mukaan osuuskuntaan. Saattaa vetäjän naama tai puoluekanta tai muu ärsyttää.

Kaikilla tuntuu olevan hienot ja upeat jätevesijärjsteltelmät. Tämmöinen on mm. oman kunnan 14 henkisellä perheellä ja kas, kakkavesi lilluu ja haisee tontin viereisellä ojalla tulvien.

Olen törmännyt täällä viitattuun oikeusoppineeseen Airikkalaan. Olen nähnyt häneen viitatun ja kerrotaan, että osuuskuntaan on pakko liittyä ja tämä sitten sotii perusoikeuksia vastaan. Kukaan ei pakota liittymään osuuskuntaan. Liittymän voi hankkia ilman sitäkin.

Itse odotan ja toivon, että tänne meillekin rakennettaisiin kunnan vesi ja viemäri tai tulisi joku osuuskunta. Kyllästyttää tämän huonon veden juominen ja se, että oikeasti pitäisi hoitaa noi jätevesiasiatkin kuntoon.

Se, joka täällä vetosi, että saa juoda vettä mitä itse lystää. Mutta kannattaa miettiä, että vaaralliset bakteerit eivät haise, tuo veteen väriä. Terve ei välttämättä kuole, mutta lapsi tai vanhus voi siihen kuolla. Noin keskimäärin meidän kaivovetemme maassamme ovat huonoa. Se, että vuonna 1993 otettu vesinäyte oli hyvä, ei tarkoita, että vesi olisi edelleen laadukasta tai edes juotavaa.