Vetoomus Helsingin ja Vantaan liittämiseksi yhteen

/ #7 Helsinki = kaupunki

19.06.2013 17:21

Helsinki ja Vantaa voivat vain hyötyä yhdistymisestä. Vantaan epäyhtenäiset alueet eivät muodosta todellista kaupunkia ja "itsenäisyyttä" ajavat vain kaupungin hallinnon viranomaiset, eli virkamiehet ja poliitikot, jotka tilanteesta hyötyvät.

Kaupunkilaisille ja kaupunkien kehitykselle yhdistymisestä on lähes pelkkää hyötyä. Laajat kaavoittamattomat asuinalueet ja aidosti yhtenäinen liikenne-infrastruktuuri ovat molempien kaupunkien sekä näiden asukkaiden etuja. Länsi-Vantaan ja länsi-/luoteis-Helsingin luonnollinen yhteys lännessä (Vihdintie-Hämeenlinnantie), sekä lentoaseman seudun-Tikkurilan yhteys Hakunilan ja Jakomäen kautta Viikkiin, länsi-Malmille ja Arabian kautta keskustaan ja Pasilaan (Tuusulantie-Lahdentie) muodostavat merkittäviä väestökeskittymiä, joille tehokas julkinen liikenne luo puitteet luonnolliselle kaupunkimaiselle kasvamiselle.

Näistä tiiviistä keskuksista tehokas liityntäliikenne ympäröiviin pientaloalueisiin mahdollistaa paljon entistä suuremmalle väestöpohjalle monipuolisesti, jopa hyvinkin laadukkaat asumismahdollisuudet. Irralliset lähiöt muodostuisivat osaksi laajenevaa kaupunkia mikä osaltaan varmasti parantaisi elinoloja.

Yhtenäiset kulttuuri- ja luonnonsuojelualueet muodostaisivat järkevämpiä ja paremmin hallinnoitavia kokonaisuuksia kuin nyt.

Liitoksessa Vantaan alueet eivät menetä mitään tuhansien vuosien todellisesta historiastaan. Kaupunkina Vantaalla ei historiaa oikeastaan olekaan.