Helsinkiin moskeija

Lauri Wirén

/ #35 Keskustelu lähti lapasesta

01.01.2008 14:11

Adressissa puhutaan moskeijan rakentamisesta Helsinkiin yhteiskunnan varoilla ja keskustelussa ollaan jo käännyttämässä ihmisiä islamiin rukouksen voimin. Kysymys muslimeille: Miksi ette ole saaneet aikaan oikeaa moskeijaa Helsinkiin? Täytyy tietenkin muistaa, että Helsingissä on ollut oikea moskeija jo yli 100 vuotta, mutta nämä vast´ikään maahan saapuneet muslimit eivät tunnu saavan sen vertaa kortta kekoon, että uusi moskeija tai uusia moskeijoita nousisi. Veronmaksajia tässä maassa ei kiinnosta ryhtyä tukemaan uskonnollisia yhteisöjä jumalanpalvelus- tai kokouspaikkojen rakentamisessa. Mikäli tähän ryhdyttäisiin, niin näitä paikkoja jouduttaisiin rakentamaan kaikille mahdollisille uskonnollisille yhteisöille. Näen asian niin, että muslimien ilmoittamat jäsenmäärät ovat suuresti liioiteltuja ja muslimit ovat ryhmänä niin hajanainen, että mitään yhteistyötä ei oikeasti synny. Pienet muslimiryhmät eivät kykene saamaan aikaan kellarimoskeijoita kummempia kokoontumistiloja ja tätä on monen muslimin vaikeaa hyväksyä.

Jehovan todistajilla ei näytä olevan mitään vaikeuksia hankkia itselleen tontteja saleja varten ja talkootyönä pystyttää näitä saleja muutamassa päivässä. Mormoonit pystyttivät Espooseen suuren temppelin ilman meteliä ja itkua yhteiskunnan tuesta. Muslimeilta puuttuu yritystä tehdä mitään konkreettista, mutta suuruudenhulluja haaveita kyllä riittää.