LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola
Vieras

/ #291 Re: Kommentti

05.04.2011 18:21

#290: Suomalaiset eivät halua Impivaaraa - Kommentti

Niinpä niin, ja tuohon "impivaaralaisuuteenhan" kuului olennaisena osana Saarijärven Paavon (joka kaiken lisäksi oli kirjailijan päässä syntynyt fiktiivinen hahmo) innoittamana taistelu soita vastaan kuvitellen soiden olevan "hallanpesiä", heh heh. Se oli sitä sen ajan "sivistystä" ja sama saarijärvenpaavolaisuus istuu näissä turvetuholaisissa (Vapo & co.) yhä vieläkin kuin eräs p-kirjaimella alkava tahra Junttilan tuvan seinässä. Ja säestäjiä piisaa aina.

Nimimerkin "Suomalaiset eivät halua Impivaaraa" kirjoituksen idea ei oikein aukene, vaikka miten ajattelisi. Ehkä olen tyhmä, mutta siinä valossa sen voi jotenkin mieltää, että turveväki yleistää luonnonsuojelijoiden (turveihmiset käyttävät mielellään halventavia nimityksiä "viherpiiperö" ja "ekoterroristi") kuuluvan poliittisesti Vihreät-puolueen kannattajiin. Saahan sitä yleistää ja halventaa, mutta siinä on valitettvasti oma nilkka osuman saajana. Turvetuotannon vastustajia on  jokaisen poliittisen puolueen kannattajissa.

Tosiasiahan on, että reaalitiedon puute luonnon toimintamekanismeista on merkittävänä syynä keskivertokansalaisten vaikenemiseen. Se on kuitenkin hieno suuntaus, että tietämys ja tietoisuus soiden hävittämisen valtavista haitoista on tavoittanut suuren osan suomalaisista. Toki tätä yritetään jarruttaa turveyhtiöiden propagandalla, mutta totuus on onneksi paljastunut ja vastarinta korvaamattoman suoluonnon tuhoamista vastaan kasvaa kohisten.