Kalikka

Vieras

/ #6

08.04.2011 11:37

Kalikan pitäminen kaikille kuntalaisille avoimena alueena ilman minkään yhdistyksen ylläpitämää huvilaa Kalikan välittömässä läheisyydessä on ehdottomasti kaikkien kuntalaisten etu, myös entisten Pöytyän ja Karinaisten kuntien alueella asuvien nykypöytyäläisten kannalta. Yläneläisenä ajattelen, että kaikki nykyisen Pöytyän alueen asukkaat ovat yhtä tervetulleita käyttämään Kalikan aluetta samassa reilussa hengessä, kuin Kalikasta ovat kuntalaiset yksityishenkilöt ja yhteisöt tähänkin asti voineet nauttia. Pitkän päälle ei ole kenenkään etu, että yksi taho alkaa toimia kukkona tunkiolla ja nappaa rusinat pullasta. Mutta niinhän se on, etteivät pöytyänpöytyäläiset halunneetkaan Yläneestä muuta kuin metsät ja järvenrannat. Mikäli kuntaliitokseen oli pakko mennä, olisi Eura tai Säkylä ollut parempi vaihtoehto. Yläneestä on koko pohjoisreuna ollut alunperin Satakuntaa vielä 1800-luvun puolivälissä, raja kulki nykyisen kirkonkylän halki Vanhankartanon ja Pyhän Olavin kirkon välimaastossa. Satakuntalaisuus näkyy yhä kansanluontessa ja myöskin luonnonoloissa ja maastonmuodoissa. Tourulasta on Säkylän keskustaan peruspalveluiden ääreen lyhyempi matka kuin Riihikoskelle, samoin Euran keskustaan on Heinijoelta 10 km lyhyempi matka kuin Riihikoskelle. Ja sekä Säkylän, Euran ja Mynämäen lukiot ovat lähempänä yläneläisiä verrattuna Elisevaaraan. Ja vaikka pöytyänpöytyäläiset suuressa tärkeydässään piipittävätkin jotain Pöytyän Pyhäjärvestä, on Säkylän Pyhäjärvi edelleen Säkylän Pyhäjärvi.