LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola
Vieras

/ #299 Yle Keski-Suomi uutisoi

21.04.2011 22:47

Uutiset tarjoavat taas pureskeltavaa kaikelle kansalle ja hyvä niin. Oheinen uutisjuttu löytyy netistä.

"Tulvavesi valuu soilta vesistöihin
Yle Keski-Suomi, 21.4 2011
Turvesoiden vesiensuojelutoimet eivät ole riittäviä kevättulvien aikaan, vaan tulvavesiä valuu suoraan vesistöihin. Tänäkin keväänä Vapon turvesoilla Keski-Suomessa on tulvinut yli äyräiden muun muassa Joutsassa, Kyyjärvellä ja Karstulassa. ELY-keskuksen mukaan vesiensuojelutoimenpiteet ovat monin paikoin alimitoitettuja.

Keuruun kalastusalueen isännöitsijä tietää millaista on turpeen sotkema järvivesi. - Jos uimaan menee, ihoon tulee semmoinen öljyinen limainen kerros, ja vaalea pyyhe tulee ruskeaksi. Ei se kelpaa oikein sauna- eikä löylyvedeksi, se on semmoista limaliejua, kuvailee turpeen sotkeman järven vettä Keuruun kalastusalueen isännöitsijä Jukka Pulkkinen.
1970-luvulla perustetuilla turvesoilla on hyvin heppoiset vesiensuojeluvaatimukset verrattuna nykyisiin. Silti edes uusimmat pintavalutuskentät ja kasvillisuuskosteikot eivät toimi kevättulvien tai kesäisten ukkoskuurojen aikaan, vaan tulvivat keväisin helposti suoraan vesistöihin.

Soilta kulkeutuu sekä kiintoainetta että ravinteita. - Vesi puhkaisee penkereeseen reiän ja lähtee kulkemaan ihan omia reittejään. Tai sitten vesi saattaa tulvia penkereen yli. Vaikka kevät on lyhyt, vesimäärät ovat suuria ja siitä syntyy runsaasti kuormitusta, sanoo Keski-Suomen ELY-keskuksen ympäristönsuojeluyksikön päällikkö Sirpa Salo.

Luonnonsuojeluliiton mukaan suojelutoimet ovat täysin alimitoitettuja. - Pintavalutuskentät ovat parasta teknisesti ja taloudellisesti käyttökelpoista tekniikkaa, ja kuitenkin niistä karkeasti sanoen puolet menee läpi, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Vesiensuojelutoimien lisäksi myös valvonta on retuperällä. Salo on lähes yksin vastuussa turvetuotannon valvonnasta Keski-Suomessa.- On ihan mahdotonta ehtiä juuri tiettyyn paikkaa ja tiettyyn aikaan, Salo toteaa.
Salo sälyttäisikin vastuuta kuntien ympäristötoimen niskaan. - Kunnan ympäristönsuojelusihteereiden tehtäviin voisi myös kuulua tämä. He ovat lyhyemmän matkan päässä ja monet ovatkin käyneet katsomassa näitä paikkoja. Meille tulee sitä tietoa kuitenkin valitettavan vähän, Sirpa Salo sanoo. "