Oulun tulee luopua Kallioparkista

Adressin tekijä

/ #29 Hitaat on herrojen kiireet

24.01.2008 11:06

Joukkoliikenteen parannusehdotukset ratkaistaan joka vuosi talousarviossa, siis syksyllä 2008 seuraavan kerran. Kysymys on silloin rahan osoittamisesta vaikkapa erilaisiin alennuksiin.

Ainoa konkreettinen esitys, joka on tällä hetkellä on valmistelussa, on eläkeläisalennus. Viime syksynä valtuusto päätti seuraavaa:Selvitetään mahdollisuudet antaa eläkeläisille bussimatkan hinta päivittäin esim. klo 9.00 -15.00 välillä. Selvityksen pohjalta tehdään v. 2008 esitys eläkeläisalennuksen käyttöönotosta.

Muita aloitteita on selvittelyssä ja niitä voi koko ajan tehdä kuka tahansa oululainen. Tekninen lautakunta sitten käsittelee niitä. Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto ottavat kantaa vuosittain budjetissa esityksiin osoittamalla niihin rahat.

Itse ihmettelen sitä, että viime vuoden lopulla työskentelynsä päättäneen joukkoliikennetoimikunnan esitystä ei ole tuotu kaupunginvaltuuston käsittelyyn. Odotan, että kaupunginhallitus ryhtyy toimiin asian suhteen. Siinä yhteydessä olisi hyvä tehdä päätöksiä. Joukkoliikennetoimikunta ei itse saanut juurikaan mitään aikaiseksi. Nuukuus näyttää olevan se perusajatus päätöksentekijöillä. Mitään ei olla valmiit ehdottamaan toteutettavaksi kaupungin omilla rahoilla.

Uskon kuitenkin, että tämäkin keskustelu ja adressi saa vauhtia asioihin.

Mikko Viitanen