Vetoomus paremman kouluruoan puolesta


Vieras

/ #34 Koululounasta syövä

30.04.2011 12:26

Olen vuosikausia syönyt päivittäin kyseisen koulun kummassakin ruokalassa, myös ennen nykyistä toimijaa. Yhtenäkään päivänä en ole saanut syömäkelvotonta ruokaa, ei seka- eikä kasvis. Aina ei ihan kaikki ole niin herkkuhyvää, mutta syötävää ja ravitsevaa kuitenkin. Omaan ruokalaan verrattuna nykyinen ruoka on vähemmän rasvaista ja vaihtelevampaa. Luomua on huomattavasti enemmän nyt kuin mitä ennen oli. Valkoista riisiä ja pastaa ei enää näy tarjolla.
Olen kyllä samaa mieltä, että laatua on varaa parantaa ja jos mahdollista niin lisäaineita vähemmäksi.

Siispä kokemuksen syvällä rintaäänellä joitakin kommentteja kommentteihin:

--- ruoassa ollut matoja---
Valitettavasti myös madot tykkää luomuvihanneksista.

--- nälkäisiä lapsia ja nuoria ---
Onko teillä kotona valmistettu kunnon aamiainen ja valvottu, että nuori myös syö sen?
Lukiolainen voi ottaa iltapäiväksi eväät mukaan. (Minä lukioaikana pärjäsin pelkillä eväillä, kun ei vanhemmilla ollut varaa maksaa koululounasta60-luvulla).
Tutkimusten mukaan tasapainoisimmat ihmiset kehittyvät perheissä, joissa syödään säännöllisesti yhdessä ainakin yksi ateria päivässä = ainakin 1/3 päivän ravinnosta. Moniko tämän adressin allekirjoittaneista toteuttaa tätä omassa kodissaan?

--- halukkuus maistaa kasviksia heikkenee iän myötä ---
Eikös 6-7 vuotiasta ole jo kotona opetettu syömään - ei vain maistamaan kasviksia?
Lihapullapäivinä olen nähnyt usean oppilaan lautasella megakasan lihapullia, ei ripaustakaan hyvistä luomuvihanneksista ja -raasteista, puhumattakaan hapankaalista, jota on aina tarjolla.

--- mädät perunat ---
Perunoissa on kasvusilmut, joista koneella kuorien jää mustat kohdat niihin koloihin.
Kouluun tulevat luomuperunat tosiaan kuoritaan paikan päällä, eikä niin isoa määrää kai ehdi keittiön tädit enää käsin veitsellä putsaamaan. Ja kaikkihan tietävät, että peruna voi olla ihan hyvä päältä ja yllättäen sisältä musta.
Olisiko parempi vaihtoehto tarjota niitä kuuluisia valkeita kumiperunoita?

--- peruskoulussa annoksen hinta on 0,46 e ---
Palmian raaka-aineiden hinta voi olla jotain tuota luokkaa. Lisää siihen vielä henkilökunnan palkka- ja muut kustannukset. Ei ne raaka-aineet itsekseen muodostu ateriaksi lautaselle peruskoulussakaan.