Metropolian musiikin koulutusohjelman puolesta

Vieras

/ #37

08.09.2013 20:31

Kuten jo aiemminkin sanottu, erittäin tyly ja lyhytnäköinen ratkaisu. En ymmärrä, miksi tuhota pitkään rakennettu, toimiva koulutus täysin ja lakkauttaa samalla ainoa klassisen musiikin koulutusta tarjoava ammattikorkeakoulu pääkaupunkiseudulta. Metropolia ja Sibelius-Akatemia ovat profiililtaan hyvin erilaisia oppilaitoksia. Metropoliassa nimenomaan pedagogiikan taso on korkea ja vahva, ja klassisen musiikin koulutusohjelman alasajo olisi suuri takaisku musiikkioppilaitosten opetukselle. Sibelius-Akatemian koulutus tähtää enemmänkin muusikon koulutukseen ja vaikka sieltä valmistuneilla maistereilla instrumenttipedagogiikan valmiudet ja pätevyys olisikin ja olisi vielä huippuluokkaa, se ei millään tavalla kata musiikkipedagogien tarvetta musiikkioppilaitoksissa. Metropoliasta valmistuu musiikkioppilaitoksiin todella hyviä pedagogeja, joille on jatkuvasti tarvetta ja joiden osaaminen ja ammattitaito takaa musiikkioppilaitosten tason säilymisen korkealla ja mahdollisuuden opiskella ja harrastaa musiikkia hyvässä opetuksessa jo pienestä asti, ja tätä kautta se takaa myös muusikkojen tason säilymisen korkealla myös tulevaisuudessa. Matka huippumuusikoksi alkaa useimmiten musiikkiopistoissa tai muissa vastaavissa paikoissa toimivien musiikkipedagogien ohjauksessa, ja jos näiden musiikkipedagogien koulutusmahdollisuudet ajetaan alas, ajetaan samalla pikku hiljaa alas koko musiikinosaamisen taso.