Vuoden 1947 jälkeen syntyneitä uhkaavat eläkepienennykset poistettava

Orivesi

/ #6 Ay-liikkeelle haaste

12.02.2008 18:42

Me olemme asiassa aika hampaattomia eläkkeelle jäätyämme, ehkä sanamukaisestikin. Mutta vielä työelämässä ollessamme saattaisi olla jonkinlainen mahdollisuus painostaa eduskuntaa tekemään säädös, jolla mielivaltainen eläke-ehtojen muuttaminen tehtäisiin vaikeammaksi. Suurten ikäluokkien yhteinen lakkokuukusi voisi tehdä hyvää.

Tässä olisi ay-liikkeelle rooli. Eiköhän siellä ole jo ihan riittävästi ajettu tietyille ammattiryhmille superpalkkoja jopa siinä määrin, että alan yritykset katoavat maasta. Voisivat nyt alkaa kantaa yhdessä huolta siitä, mitä jäsenistölleen tapahtuu sen jälkeen, kun työura on ohi. Tämä on varmaan turha toivo; emmehän maksa edes jäsenmaksuja siinä vaiheessa; eläkeläiset hoitakoot itsensä kuten kykenevät.

Vähintä, mitä valtiovallan tulisi ensi tilassa tehdä on, että selväsanaisesti ilmoittaisivat, että eläkkeeseen oikeuttavasta iästä tai eläkkeen suuruudesta ei ole mitään takeita. Että punaisella alleviivattaisiin, että ehdot ovat voimassa nyt ja tällä hetkellä, tulevaisuudesta ei voi tietää.