Pikku-Heikiltä ja Pikku-Lorelta kaksimielisyydet pois!

Kenen asialla oikeasti

/ #26 ADRESSIN TODELLINEN MOTIIVI?!?

14.02.2008 19:53

Itseäni arveluttaa tämän adressin todelliset motiivit. Jos ja kun tarkoituksena on suojella Pikku-Lorea ja -Heikkiä, niin onko tällaiseen asiaan julkisesti puuttuminen se paras keino? Miten se suojelee poikia, että asia nousee iltapäivälehtien lööppeihin ja he joutuvat sen myötä kohtaamaan mitä ikävimpiä tilanteita arkielämissään?! Eivätkö adressin laatijat ymmärrä omaa kirjoitustaan: "On aikuisten vastuulla huolehtia, että lapsi saa kehittyä turvassa ja rauhassa sekä omassa aikataulussaan"?

Adressi olisi ehkä kannattanut kerätä kasvotusten ihmisten seurassa ja luovuttaa suoraan Huuman tuotantoyhtiölle ja pyrkiä vaikuttamaan siten suoraan ongelman lähteeseen. Jos ja kun tätä kautta ei olisi saatu tyydyttävää ratkaisua, niin julkisuuteen nouseminen olisi ehkä perusteltua, mutta niin, että ohjelman poikia kuitenkin suojeltaisiin julkisuuden raa'alta kädeltä. Poikien ja lasten suojelemisestahan tässä on kuitenkin kyse. Ymmärsinhän sen oikein?

Ne haastattelut jotka olen poikien toimesta nähnyt, ovat pitäneet sisällään max 1-2 etäisesti kaksimielistä kysymystä - jos sitäkään. Adressista saa kuvan, että ohjelman kysymykset ovat pääosin kaksimielisiä ja "rasvaisia". Asian näin vääristäminen viittaa kiihkoiluun ja varjostaa addressin uskottavuutta. Itseäni haastattelut ovat kyllä naurattaneet ja minun on vaikea uskoa, että ne olisivat millään tapaa turmiollisia lapsia tai nykynuoria kohtaan.

Puuttumatta sen enempää Huuman laatuun televisio-ohjelmana, usein hyvässä viihteessä tarina kulkee useammalla tasolla. Kuten uudet amerikkalaiset animaatioelokuvat tai vaikka Juice Leskisen tekstit; aikuiset ymmärtävät ne omalla tavallaan ja lapset omallaan. Rakastin lapsena Juicen ja M.A. Nummisen välillä kaksimielisiäkin lauluja, mutta ymmärsin ne silloin aivan eri tavalla kuin nyt aikuisena. Sain tulkita asiat omalla tavallani ja uskon, että niiden vaikutukset lapsuus- ja aikuselämääni ovat olleet pelkästään positiivisia.

En halua esittää minkäänlaisia syytöksiä adressin laatijoita kohtaan, mutta uskon, että jos todella kokee asian ongelmaksi, maailmassa olisi aika paljon huolestuttavampia kohteita, joihin puuttua. Esim. mallimaailma, musiikkivideot ja seksistinen idolikulttuuri. Kaiken tuon keskellä Pikku-Loren ja Pikku-Heikin kynämies-kysymykset tuskin ovat ne, jotka vaikuttavat häiritsevästi kenenkään seksuaaliseen kasvuun. Jos ja kun niin on, uskon vakaasti, että vika on ihan jossain muualla kuin Huuman kysymyksissä.

Iltalehti on tänään nostanut tämän jutun aika näyttävästi esille nettisivuillaan, ja todennäköisesti huomenna lehdessään. Mielessäni herää kysymys: Miten se suojelee näitä kahta poikaa ja kenen intressejä tämä oikeasti palvelee?