Kierrätysmuovipullojen muodon tunnistus pakolliseksi

Järvenpää

/ #1 Muutama pointti

15.02.2008 09:09

Muutama asia tuli mieleen, kun luin tuota adressia. Olen itse erään X-marketin pullonpalautuspisteessä töissä, joten aivan lonkalta en tässä vedä..

Ensinnäkin, vanhassakin järjestelmässäkin vikoja oli, esim. Nokian panimon pulloista ei joissain päin muailmoo saanut panttia, joissain sai; tölkkejä hylättiin syyttä; pulloja lenteli ympäriinsä pullokaapissa yms jne. Uudet pullot aiheuttivat KOKO järjestelmän muuttamisen uuteen muotoon, joten mikään halpa rästi se ei ollut.

Toiseksi, nämä uudet pet-pullot tulivat vuoden alussa, joten vikoja löytyy, tottakai. Uudistuksia ja vikojen korjausta tehdään melkein viikottain omassa yksikössäni. Korjaukset ja systeemin muuttamiset maksavat kaupalle paljon, joten halvemmalla päästään, jos etikettejä ei revitä pois.

Kolmas pointti, vanha systeemi tunnisti pullot PAINON ja muodon perusteella, jolloin myös pantittomia muovipulloja (esim. lähdevedet yms.) pystyttiin tunnistamaan ja palauttamaan ilman korvausta. Uudet pullot painavat about saman verran keskenään pantittomien kanssa (eikä palautuskoneiden tunnistimet niin tarkkoja ole), joten tunnistus on pakko tehdä etiketin perusteella. Niin se vain on.

Ei ole olemassa järjestelmää, joka toimisi moitteettomasti ja ilman vikoja. Joten, elkää yksinkertaisesti repikö niitä etikettejä. Ei se niin vaikeaa ole...