Kierrätysmuovipullojen muodon tunnistus pakolliseksi

Järvenpää

#1 Muutama pointti

15.02.2008 09:09

Muutama asia tuli mieleen, kun luin tuota adressia. Olen itse erään X-marketin pullonpalautuspisteessä töissä, joten aivan lonkalta en tässä vedä..

Ensinnäkin, vanhassakin järjestelmässäkin vikoja oli, esim. Nokian panimon pulloista ei joissain päin muailmoo saanut panttia, joissain sai; tölkkejä hylättiin syyttä; pulloja lenteli ympäriinsä pullokaapissa yms jne. Uudet pullot aiheuttivat KOKO järjestelmän muuttamisen uuteen muotoon, joten mikään halpa rästi se ei ollut.

Toiseksi, nämä uudet pet-pullot tulivat vuoden alussa, joten vikoja löytyy, tottakai. Uudistuksia ja vikojen korjausta tehdään melkein viikottain omassa yksikössäni. Korjaukset ja systeemin muuttamiset maksavat kaupalle paljon, joten halvemmalla päästään, jos etikettejä ei revitä pois.

Kolmas pointti, vanha systeemi tunnisti pullot PAINON ja muodon perusteella, jolloin myös pantittomia muovipulloja (esim. lähdevedet yms.) pystyttiin tunnistamaan ja palauttamaan ilman korvausta. Uudet pullot painavat about saman verran keskenään pantittomien kanssa (eikä palautuskoneiden tunnistimet niin tarkkoja ole), joten tunnistus on pakko tehdä etiketin perusteella. Niin se vain on.

Ei ole olemassa järjestelmää, joka toimisi moitteettomasti ja ilman vikoja. Joten, elkää yksinkertaisesti repikö niitä etikettejä. Ei se niin vaikeaa ole...
teemu luoma
Adressin tekijä

#2 Jejep

15.02.2008 16:45

Kiitos keskustelun avaamisesta.

Toivottavasti uusi järjestelmä saadaan toimimaan yhtä hyvin kuin vanha, vaikka siinäkin joskus vikoja oli. En vaan käsitä miksi kone ei hyväksynyt pulloja edes pantittomana palautuksena. Tietenkin voi olla että muissa kaupoissa kuin Korson S-Marketissa muut koneet hyväksyvätkin etiketittömät pullot pantittomana, en asiaan hirveästi ole perehtynyt. Luulisi myös että jossain suunnitteluryhmässä tms, olisi osattu ottaa etiketit huomioon ja ehkä miettimään muita, vaikeammin tuhottavia tunnistuskeinoja.

Lidlinkin automaatteihin taisi olla ensin turha palauttaa muita kuin Lidlin pulloja. Vai oliko se niin että Lidlin pulloja pystyi palauttamaan vain Lidliin?
KYRPÄ

04.03.2020 07:27

ENNEN OLI PAREMMIN !

SAI KOLIKOINA VIELÄ 2003 KU PALAUTTI PULLOT JA VIELÄ 2002 LOPUSSA SAI MARKAN PER PULLO ELI 2 KALJA TÖLKILLÄ SAI 1YHEN KALJAN LISÄÄ KAUPASTA !

NY TARVII 20 PULLOO ET SAAA 1HEN KALJAN :(

EI OO KIVA EI !

KAUPPA EI TÄSSÄ HÄVII MIT''N VAIKKA PANTTI TONNIN OIS KOSKA SEN MAKSAA ASIAKAS ! EI KAUPPA !

JA KAUPPA ROKOTTAA SILTI 1€ PANTIN MUT ANTAA TAKAS VAAN 10% SIITÄ JOS ANTAA ELI 0.10 CENT  :( !

JA PANTITTIMAT PANTILLISEKS TAI TUONTI ESTO PANTITTOMILLE NIIN LOPPUU SE P3RSEILY !

ENNEN SAI MUODON MUKAAN MYÖS VIROLAISESTA KIN TÖLKÄSTÄ PANTIN JA LASI PULLOSTA VIELÄ 1997 LUVULLA ! VITU !!!

PANTTI ON KAUPPIAAN TEKOSYY JA KEINO NOSTAA HINTAA KATTEETTOMASTI JA VETÄÄ RAHAT OHI !

JA NE ETIKETIT MITKÄ MUUTTAA RAHAKS VANHENEE ALLE VIIKOSSA JA ON VESI VÄRISSÄ TEHTY ELI NE TUHOUTUU JO TASKUSSA JOS VÄHÄNKI HIKOILEE !

EIKÄ NE KESTÄ AURINGON VALOA 1 PÄIVÄÄKÄÄN KU NE HAALISTUU TÄYSIN VALKOISEKSI !