Lakkauttakaa Tyrnävän pentutehdas

Vieras

/ #9

24.09.2013 12:59

Itsellä koira kyseisestä paikasta, jonka sain itse ollessani asioista tietämätön teini. Koira täytti juuri 12-vuotta. Jo tuolloin, vuonna 2001, oli pienessä talossa useita kymmeniä koiria juoksemassa sikin sokin, urokset ja nartut sekaisin. Oma koirani tuli "vahinkopentueesta", näitä "vahinkopentueita" oli pennun haku hetkellä muistaakseni kolme kasvamassa. Sekarotuisia siis. Koirani myyntipapereissa lukee isän kohdalla "Promi tai Ukko", eivät tienneet edes varmaksi sanoa, että kumman jälkeläinen koirani oli. Kuulemma niin saman näköisiä. Pentu maksoi aikoinaan 1500mk, eli n. 250€ nykyrahassa.

Entisessä asuintalossani oli myös pikkupiskin kasvatti, ikää koiralla taisi olla muutama vuosi. Tuolla koiralla oli hintaa ollut 500€. Omistajat kertoivat, että olivat yrittäneet saada hintaa alemmas, johon "kasvattaja" oli naurahtaen sanonut, että "ei se haittaa vaikka te ette tätä ota, kyllä me se myytyä saadaan". Eli tekevät ympäri vuoden, vuodesta toiseen "vahinkopentueita" pelkän rahan toivossa.

Tiedän myös tapauksen, jossa perhe on mennyt katsomaan pentua ko. paikasta, ja kun olivat halunneet nähdä paikan muita koiria, mm. ulkona olevia isompia koiria, oli paikan väki kieltäytynyt näyttämästä heille häkeissä ja piharakennuksissa olevia koiria. Missähän kunnossa lienevät sitten olleet. Kasvattaja, jolla on puhtaat jauhot pussissa, näyttää kyllä mielellään myös muita kasvatteja muille koiraihmisille, eikä piilottele niitä piharakennuksissa.