Vuoden 1947 jälkeen syntyneitä uhkaavat eläkepienennykset poistettava

/ #14 Tässä vielä tietoo

18.02.2008 13:36

Työkyvyttömyyseläkkeen kertakorotus 81§
Mom.1 Työntekijän eläkkeeseen lisätään kertakorotus sen kalenterivuoden alusta,johon mennessä eläkkeen alkamisesta on kulunut viisi kalenterivuotta. Korotusta ei lisätä jos työntekijä on korotusvuoden alussa täyttänyt 55 vuotta. Kerta korotusta ei lisätä kuntoutuskorotukseen.
Mom.2 Kertakorotus lasketaan työntekijälle myönnetynyksityisten alojen työeläkelakien mukaisten eläkkeiden yhteismäärän perusteella.Korotus määrätään työntekijän iän mukaan korotusvuoden alussa. Korotusprosentti on 21, jos työntekijä on korotusvuoden alussa 24-26 vuotias. Korotusprosentti pienenee kutakin ikävuotta kohden 0,7 prosenttiyksiköllä.
82§ Eläketurvan sopeuttaminen yleisen eliniän muutokseen.
Mom.1 Eläketurva sopeutetaan elin iän odotteen muutokseen siten, eläke muunnetaan työntekijän 62 vuoden iän täyttämisvuodelle vahvistetulla elinaikakertoimella vanhuus eläkkeen alkaessa.
Mom.2 Kun työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 63 vuoden iässä, eläke tarkistetaan työntekijän 62 vuoden iän täyttymisvuodelle vahvistetulla elinaikakertoimella.