Marinoimattoman lihan puolesta

Susanna Torsti
Helsinki

/ #26

19.02.2008 10:11

Tulevana ravintolakokkina olen kyllä ehdottoman samaa mieltä. Koulussamme kyllä saamme ja voimme valmistaa erilaisia lihoja, mutta sielläkin on sanottu että tuorelihavalikoimat ovat pienentyneet. Olemme yhdessä harmitelleet myös sitä, että monet lihatuotteet tulevat valmiiksi marinoituna koulun ruokalaan valmistettavaksi, eivätkä oppilaat siten pääse paljoa harjoittelemaan itse marinoimista. Tuoretta raakakypsytettyä lihaa kyllä saa jos erityisesti pyytää, mutta vaikeampaa se on.

Itselläni ei ole kodin läheisyydessä lihakauppaa, joten olen lähimarkettien valikoimien armoilla. Joten jos siis haluaisin kotona maustaa tai marinoida omat lihat, on valinnanvaraa hyvin vähän, vaikka lähimarketissa lihatiski onkin. Suurin osa tiskin tuotteista on tosin valmiiksi maustettua tai muuten puolivalmista. Sitä vaan ihmettelen, että kellä tässä maailmassa on niin jumalaton kiire, ettei viitsi nähdä vaivaa oman ruokansa eteen, eikä välitä tästä aiheesta. Ruoka kuitenkin kaikkein eniten vaikuttaa terveyteemme, eikö siitä silloin pitäisi välittää, mitä suuhunsa laittaa...