Marinoimattoman lihan puolesta

Jari Mero
Saariselkä

/ #28 Aidon maun puolesta !

19.02.2008 12:58

Totuushan on,että etenkin täällä pohjoisessa on todella vaikeaa löytää mitään "maalaamatonta" lihaa, etenkin broileri on lähes aina jonkinlaisen punaisen ns. marinadin peitossa. Marinoimisessahan ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta kun se tehdään pääsääntöisesti jonkin muun kuin lihan maun parantamiseksi (myyntiaika, hinta, lihan alkuperä, jne.)alkaa toiminta olla jokseenkin kysenalaista.
Valmiiksi marinoidun lihan käsittely on todella vastenmielistä homma, olen työskennellyt kokkina ammatikseni jo yli 20 vuotta, enkä ole siihen vieläkään mitenkään ihastunut. Köytännössähän "maalattu liha" on aina ensin pestävä, ennen kuin siitä voi alkaa valmistamaan mitään. Marinadit ovat yleensä käytännössä lähes mauttomia lisäaineliemiä, jotka kuitenkin jättävät oman jälkensä tuotteen makuun ja näin vaikeuttavat sen lopullista maustamista ja parhaan lopputuloksen saavuttamista.
Mausteiden maailmahan on nykyisin suomessakin todella rikas, joten meille "kokkaajillekin" pitäisi jättää mahdollisuus päättää minkä makuista ja miten käsiteltyä lihaa haluamme.