Muutos Suomen maahanmuutto- ja rikoslakiin.

Tekijälle töitä riittää.

/ #20 Re: Re: KYLLÄ LAKI MUUTEN OLISI PAIKALLAAN

13.05.2011 11:02

#10: weskari69 - Re: KYLLÄ LAKI MUUTEN OLISI PAIKALLAAN

Ulkomaisen työvoiman tarve kohdistuu vähäistä koulutusta vaativiin matalapalkkatöihin, kuten siivoukseen. Suomalaiset, koulutetut ihmiset eivät suostu tekemään näitä töitä joko työolosuhteiden, työaikojen tai sosiaalisen arvostuksen vuoksi, vaikka tosiasiassa esimerkiksi siivoajan tuntipalkka ei ole juurikaan kaupan alan työntekijän palkkaa pienempi. Kyse on usein mukavuudenhalusta. Normaalioloissa työmarkkinoilla esiintyy ainoastaan vapaaehtoista työttömyyttä, mikä syntyy työttömien työnhakijoiden haluttomuudesta ottaa vastaan mitä tahansa tarjolla olevaa työtä, kuten siivousta.

Laskusuhdanteen aikana lisääntyvä työttömyys sen sijaan tulisi nähdä mahdollisuutena. Kun hyödykemarkkinoilla käytävä kauppa hiipuu ja yritysten tuotantokustannukset ylittävät myyntitulot, yritykset vähentävät ensimmäisenä työvoimakustannuksiaan (eli irtisanovat henkilöstöä), sillä se on nopeimmin olosuhteisiin sopeututtavissa oleva tuotannontekijä. Näin vapautuvat työntekijät voivat työllisyystilanteen paranemista odotellessa jatkokouluttaa itseään, mikä paitsi lisää heidän työnsaantimahdollisuuksiaan ja kasvattaa heidän ansiotulojaan tulevaisuudessa, myös toimii pitkällä aikavälillä talouskasvua lisäävänä tekijänä. Investoiminen henkiseen pääomaan on yksi tärkeimmistä talouskasvun tekijöistä. Talouskasvu puolestaan lisää mm. työllisyyttä. Aamen.