Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

YTM

/ #57 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-t

15.05.2011 15:33

#56: Vierailija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutki

Kiitos lakilinkistä. Siellähän lukee näin:

"5 §

Alemmat korkeakoulututkinnot

Alempia korkeakoulututkintoja ovat:

1) eläinlääketieteen, humanististen tieteiden, luonnontieteiden ja tekniikan kandidaatin tutkinnot sekä oikeusnotaarin tutkinto;

2) ensimmäisen päivän tammikuuta 1994 jälkeen annettujen säännösten mukaan suoritetut elintarviketieteiden, hallintotieteiden, kasvatustieteen, kauppatieteiden, kuvataiteen, liikuntatieteiden, maatalous- ja metsätieteiden, musiikin, psykologian, taiteen, tanssitaiteen, teatteritaiteen, teologian, terveystieteiden, valtiotieteiden ja yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnot sekä farmaseutin tutkinto; sekä

3) aikaisemmin voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaan suoritettu

...sosionomin tutkinto

Ja samasta laista:

1 § Korkeakoulututkinnot

Korkeakoulututkintoja ovat:

3) ammattikorkeakouluissa suoritettavat ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot sekä väliaikaisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut ammattikorkeakoulututkinnot ja ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon kokeilusta annetussa laissa (645/2001) tarkoitetut ammattikorkeakoulun jatkotutkinnot.

Ovatko nämä amk-opiskelijat tietoisia siitä, että sosionomin (ei se amk) tutkinto oli aikoinaan aivan eri tutkinto kuin nykyinen amk-tutkinto?

Tämän tiedon voi tarkistaa vaikkapa wikipediasta

"1990-luvun alkupuolelle saakka sosionomi oli alempi yhteiskuntatieteellinen korkeakoulututkinto, joka suoritettiin yliopistossa. Vanhempi nimike tutkinnolle oli sosiaalihuoltajatutkinto. Näiden tutkintojen myöntäminen lopetettiin 1990-luvun alkuun mennessä."

Ei vanhalla valtiotiteiden kandin tuktinnollakaan ole nykyisen VTK-tutkinnon lisäksi muuta yhteistä kuin suorituspaikka :)Sillä lailla.