Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

Vieras

/ #59 Hiukan faktaa

15.05.2011 20:17

AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINNON JA YLEMMÄN AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINNON ASEMA TUTKINTOJÄRJESTELMÄSSÄ JA TUTKINTOJEN TUOTTAMA KELPOISUUS

Ammattikorkeakoulututkintojen asema

Ammattikorkeakoulututkintojen asema korkeakoulututkintojen järjestelmässä ja niiden tuottama kelpoisuus on määritelty lainsäädännössä.

Ammattikorkeakoululaki (351/2003, 411/2005 ja 564/2009 18§) määrittelee ammatti-korkeakouluissa suoritettavat tutkinnot seuraavasti:

18 § Ammattikorkeakoulussa voidaan suorittaa ammattikorkeakoulututkintoja ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja. Ammattikorkeakoulu-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.

Tämä lakipykälä määrittelee ammattikorkeakoulututkinnon (perustutkinto) ja yliopistossa suoritettavan alemman korkeakoulututkinnon (kandidaatti) samantasoisiksi tutkinnoiksi. Samoin se rinnastaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon ja yliopistossa suoritettavan ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri) toisiinsa.

Ammattikorkeakoulututkintojen tuottama kelpoisuus

Ammattikorkeakoulututkintojen tuottamasta kelpoisuudesta säädetään asetuksessa korkeakoulututkintojen järjestelmästä (A 426/2005) seuraavasti:

10 § Kun julkiseen virkaan tai tehtävään vaaditaan korkeakoulututkinto, korkeakoulussa suoritettu tutkinto, korkeakoulun loppututkinto tai alempi korkeakoulututkinto, tämän kelpoisuuden täyttää henkilö, joka on suorittanut:

1)alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon taikka ammattikorkea-koulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon;
Kun julkiseen virkaan tai tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja ammattikorkeakoulun jatkotutkinto tuottavat saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.

Asetus määrittelee ammattikorkeakoulututkinnon ja alemman korkeakoulututkinnon (kandidaatti) hakukelpoisuudessa keskenään samantasoisiksi. Samoin se määrittelee ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja ylempää ammattikorkeakoulututkintoa edeltäneen kokeiluvaiheen ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon sekä ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri) hakukelpoisuudessa keskenään samantasoisiksi.