Kaarina-lisä pidettävä ennallaan!

Vieras

/ #16 Kaupungin laskelmat Kaarina-lisän suhteen eivät pidä paikkaansa

11.10.2013 07:43

Kaarinan sivistyslautakunnan pöytäkirjasta 3.10.2013 ilmenevät Kaarina-lisän poistosta, laskemisesta tai kohdentamisesta esitetyt koituvat säästöt. Kehottaisin jokaista asiasta kiinnostunutta katsomaan tarkemmin näitä laskelmia, sillä ne eivät yksinkertaisesti voi pitää paikkansa.

1. Pöytäkirjassa todetaan seuraavaa:
- kotihoidon tuen piiristä poistuu 83 lasta ja nämä tulevat vaihtoehtoisten palvelujen piiriin
- näistä 35 lasta sijoitetaan kunnallisiin päivähoitopaikkoihin tehostamalla toimintaa ja 25 lasta ostopalvelupaikoille
- yksityisenhoidon tuen piiriin tulee lyhyellä aikavälillä 23 uutta lasta

Kaarina-lisän poistamisen seurauksena KAARINAN KAUPUNGIN KUSTANNUSTEN ARVIOIDAAN LISÄÄNTYVÄN VAIN 130 000 € / VUOSI (lisäksi yksityisen hoidon tuen on arvioitu lisääntyvän 70 000 € per vuosi)! Jos lasketaan tämä kustannusten lisääntyminen per lapsi, käyttämällä vaikka vain pelkästään alimitoitettua lapsimäärää, jotka laskelmassa on huomioitu kunnallisten päivähoitopaikkojen ja ostopalvelujen suhteen (yht. 35 + 25 = 60 lasta, laskelmassa ei siis ole huomioitu yksityisen hoidon tuen piirin tulevia lapsia). Niin jakolaskulla kustannusten lisäys on 130 000 / 60 = 2166, 67. Kuukautta kohti tästä tulee per lapsi 2166,67 / 12 = 180 € /kk, ja jos lasketaan vaikka vain 10 kk mukaan (jos ajatellaan että lapsi olisi päivähoidosta pois 2 kk per vuosi), tulos on silti 216, 67. Tämä on vähemmän kuin vanhemmille keskimäärin kokopäivähoidosta koituva kustannus per kuukausi. Eihän se voi mitenkään pitää paikkaansa! Kunnalle koituva kustannus päivähoitopaikasta on tietysti suurempi kuin vanhempien maksettavaksi jäävä osuus (ks. esim. Taloussanomat: http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2010/05/19/katso-paljonko-hoitosi-oikeasti-maksaa/20107035/12). Onko niin, että laskelmassa on huomioitu vain ostopalvelupaikoista koituva lisäys eli 130 000€ / 25 lasta. Tällöin kunnallisille hoitopaikoille tulevista lapsista (35 lasta) ei ikäänkuin tulisi MITÄÄN LISÄKULUJA? TÄLLÖINKIN KUSTANNUS PER LAPSI PER VUOSI OLISI SELKEÄSTI ALIMITOITETTU 130 000€ / 25 / 12 = 433,33€ / lapsi.

2. Laskelma on yhtälailla väärin myös Kaarina-lisän puolittamisen ja kohdentamisen vain alle 2-vuotiaille lapsille laskelmien suhteen

Tässä olisi tarpeen yksityiskohtaisemmin nähdä, millaisia yksikkökustannuksia näissä laadituissa laskelmissa on käytetty. Tämä on tärkeää, että ymmärretään todelliset koituvat säästöt ja kustannukset pelkkien heittojen sijaan.