Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Tarpeeksensa saanut

/ #77 Tökeröä palvelua ja sähläilyä

13.10.2013 13:09

Itsellä on määräys käydä kerran vuodessa verikokeissa laboratoriossa ja samalla jätän lääkereseptini uusittavaksi terveyskeskukseen.

Viime maaliskuussa viimeksi käydessäni ja jättäessäni paperiset reseptit uusittaviksi, minulle sanottiin, että kahden viikon päästä voi käydä hakemassa. Kun oli kulunut kaksi viikkoa, kävin hakemassa reseptejä, hoitaja selasi tietokoneelta henkilötietoja ja sanoi, ettei lääkäri ole uusinut niitä, ei löydy mitään merkintää reseptien uusinnasta. Minun käskettiin käymään viikon päästä uudestaan, tällaista sähläystä ja tyhjänpäiväistä juoksutusta.

Kun kävin viikon päästä seuraavan kerran ja olin kolme viikkoa ilman lääkkeitä, minulle ilmoitettiin, että on e-resepti ja voi hakea mistä tahansa apteekista. Siellä sanottiin, että 60 tablettia riittää 3 kk:n ajan, kun otan kaksi tablettia päivässä. Eihän ne riittäneet kuin 30 päivää. Tyhjää rahastusta, koska KeLa-korvattavia lääkkeitä olisin saanut ensimmäisellä kerralla 3 kk:n annoksen eli 180 kpl ja kuukauden päästä taas annettiin 60 kpl.

Itsellä olevaan e-reseptiin en pääse sisälle, koska farmaseutti sanoi minulle apteekissa, etten tee niillä tiedoilla mitään. Ei suostunut edes kirjoittamaan lapulle ylös, paljonko on e-reseptissä jäljellä lääkettä. Pakkauksen kyljessä on vain päivämäärä ja otettujen pakkauksien lukumäärä.

Koska omat tietoni tällä tavalla pimitetään, ilman muuta paperireseptit takaisin. Ne eivät niin paljon maksa ja terveydenhuolto on yksi perusoikeuksistamme.