Vuoden 1947 jälkeen syntyneitä uhkaavat eläkepienennykset poistettava

Anneli Järvinen
Pieksämäki

/ #25 Aiheista tärkein nyt esillä...

26.02.2008 18:17

Minäkin kuulin aamu TV:stä ja täältä luin lisää. 11/2001 jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei paljon mieltä ylennä, jos jälkikäteen jo myönnettyjä eläkkeitä mennään leikkelemään, koska näyttää siltä, että EU:n myötä kaikki hinnat nousee, toisin kuin luvattiin sinne liittymisen aikoihin ja toisaalta kaikkea meidän suurten ikäluokkien työssä oloaikana saavutettuja mm. sosiaalisia etuja ajetaan alas. Olemme omalla työpanoksellamme olleet nostamassa elintasoa tässä maassa, ( sotia käyneiden esi-isiemme jälkeen jatkaneet) entä minne meidän työstä maksetut eläkemaksut ovat joutuneet, olisko jonkun sijoittajan kukaroon; korkoina, osinkoina ja optioina ?

Kertoisivat vaan ihan suoraan, kuinka on jo päätetty valmiiksi, kun saadaan yksityistettyä palvelut, niin siinä vaiheessa häviää loputkin köyhien tuet terveyden huollossa, elikkä vain rikkaaat saavat hoitonsa yksityisiltä kallilla rahalla, me muut eläkeläiset/työläiset jäämme oman onnemme nojaan. Yrittäisivät edes muistaa kuka heille ne työt tekee, jotta yhteiskunnan rattaat pyörii, jos työtä tekevät jätetään hoitamatta?
Hävytöntä on sekin, että meiltä ns. hyvinvointi valtion ihmisiltä viedään työt halpatyön maihin, elikkä häikäilemättömästi käytetään toisten jo muutenkin heikkoa tilaa hyväksi, jos teettävät töitä, pitäs maksaa myös kunnon palkka.

Onko tämäkin meidän sairaiden lisäksi sitä ihmisoikeutta - oikeusvaltiolta?
Kyllä Eu:n pitäs todella puutua asiaan.

Palkka kuuluu sille, joka työn tekee, eikä pelkästään heille, jotka vain myyvät ja ostavat "papereita" ja nostavat suuria tuottoja raskastatyötä tekevien selkänahasta revityinä. Tätä sitten jotkut sanoo kateudeksi, jos ko. asiasta kirjoittaa. Minusta se on epäoikeudenmukaista !
Mihin yhden ihmiselämän aikana noin isoja rahoja tarvitsee, ei niitä jaksa syödä eikä juoda, eikä mitenkään muutenkaan kuluttaa....meillä on vain yksi elämä, miksi sekin tehdään toisille liian kovaksi ja vaikeaksi - toisten kustannuksella?
Nyt ollaan ajettu ihmiset kovan työtaakan alle, minimi työvoimalla, niin senkö vuoksi jo varaudutaan suuriin sairauskuluihin ja ajetaan kaikki hoito alas jo vähän ennen kuin ihmiset alkaa todella voida pahoin ja sairastaa??

Fortum on hyvä esimerkki meillä. Hoitajille voitiin tehdä poikkeuslaki lakon varalta, mutta "mukamas" tälle miljooneja kiskovalle ei mitään - varmaa on vain se, että valtiovalta voisi siihenkin vaikuttaa, elleivät Fortumilta sähkönsä ostaajat tajua puuttua, muuttamalla sähkön myyjää, minä kilpailutin jo, vaikka en kyllä kuulunutkaan Fortumiin, mutta hankin silti.

Miksi yleensä ihmisten jokapäiväiseen elämään vaikuttavat yhtiöt voivat kuulua pörssiin, mitä kautta pyritään mahdollisimman suuriin voittoihin, joita me kaikki olemme pakotetut maksamaan, kun on pakko sitä energiaa ostaa.
Miksei niin kuin taloyhtiöissä, että suu säkkiä myöten, niin, että verotettavaa tuloa ei juurikaan jäisi, kyllä ihmiset maksaa mielellään sen, mikä heille oikeesti kuuluu.
Me olemme liian hyvä uskoisia politikkojen lupauksiin, uskomme kirkkain silmin kaiken maailman selitykset. Suomi ei enää halua huolehtia edes omista kansalaisistaan, jos meitä jo työmme tehneitäkin näin kaltoin kohdellaan?
Yhdyn täysin teidän edellisten kirjoituksiin ja tulen mukaan talkoisiin.

Iso kiitos Hänelle, joka tämän ketjun alkuun laittoi! Näinhän meidän tulisi olla valveutuneita ja edes pyrkiä tuomaa epäkohdat kaikkien tietoon, heidänkin, jotka eivät esim. työnsä jälkeen enää jaksa osallistua ja etsiä tietoa.