Säilyttäkää Mikkelin kaupunginorkesteri / Save Mikkeli City Orchestra

Pekka Asikainen

/ #11 Puutunpa Mikkelin asioihin

08.03.2008 00:37

Musiikin, ja nimenomaan ns. klassisen musiikin vähättely taitaa olla seurausta siitä, että musiikinopetuksesta puuttuu tietääkseni aktiivinen musisointi ja kuorolaulu. Yhä harvemmassa on niitä, jotka kokemuksesta tietävät, mikä maailma avautuu musisoinnin kautta. Kunnallisissa päättäjissäkin lienee yhä vähemmän musiikin merkityksen tajuajia. Sääli.
Taiteen merkitystä on vaikea pitävästi arvioida, koska seuraukset näkyvät/tuntuvat ihmisen sisäisessä hyvinvoinnissa. Sitä ei millään mittareilla voi mitata.
Entä mitä on reaalielämä, josta musiikinharjoittaja erään kirjoittajan mukaan on vieraantunut? Minun mielestäni musiikin avulla tavoitetaan nimenomaan "reaalimaailmaa", sen sisäpuolta. Virtuaalitodellisuus taas on aivan eri asia.
On silkkaa ymmärtämättömyyttä, että muusikon työpaikkaa, orkesteria, joku voi pitää suojatyöpaikkana. Yksikään muusikko ei voi kävellä työpaikalleen valmistautumatta, so. harjoittelematta. Kun työpaikan oven sulkee, alkaa valmistautuminen seuraavaan työpäivään. Sellainen suojatyöpaikka on orkesteri.
Toivon hartaasti, että Mikkelin orkesteritoiminta säilytetään.