Lapinjärven Porlammin koulukeskuksen säilyttämiseksi

Johanna Törmänen

/ #15 Re: Lisää tietoa!

22.11.2013 17:08

#14: Kysymysmerkki - Lisää tietoa!

Tuossa kunnossa olevan, tuon ikäisen rakennuksen saneeraaminen tulisi kalliimmaksi kuin uuden rakentaminen, eikä lopputuloksesta olisi takuita; kun nykyiset viat saadaan korjattua, ilmaantuisi jo uusia. Käytäntö vastaavissa kohteissa on uudisrakentaminen.

Minulla on työnalla tarkempi hintatiedustelu, jotta on jotain konkreettista esittää valtuustolle. Nykyinen koulurakennus on rakennettu rinteeseen. Rinneratkaisu/maanpaineseinä nostaa hintaa; tässä on monta huomioitavaa seikkaa.

Uudisrakentamisen hinnoittelun perusperiaate on, että rakennettu neliömetri maksaa noin 1000 euroa. Materiaali- yms. valinnat joko laskevat tai nostavat hintaa. Nyt puhutaan noin 3500-4000 neliön kohteesta, joten projektista pitäisi selvitä neljän miljoonan laskulla. Siitä mahdollisesti ylimenevä osuus koostuisi jostain ylimääräisestä, kuten sisä- tai näköalaikkunoista, ulkoseinälinjojen rikkonaisuudesta (ns. kuutiomalli ei ole kaunis, mutta edullisin) jne. Myös erilaiset sillat ja eritasoratkaisut nostavat hintaa, vaikka tuovatkin näyttävyyttä ja persoonallisuutta tiloihin.

Mielestäni nyt on ensisijaisesti tärkeää saada turvallinen ja käyttöönsä sopiva koulu, ei mikään nähtävyys. Ja kun asia mietitään kunnolla, saadaan uudesta rakennuksesta iloa muillekin; liikuntahalli, auditorio ja ruokasali käyvät koulutus- ja vapaa-ajan tiloiksi, joita voidaan vuokrata. Kun lukittavat palo-ovet sijoitetaan oikein, koulun tilat voidaan rajata niin, ettei näiden tilojen muusta käytöstä koidu haittaa koulutoiminnalle.