Assembly-tapahtuma kiellettävä

Adressin tekijä

/ #83

12.03.2008 07:55

Olen suorastaan järkyttynyt, kuinka vähäinen tietämys Assembly-nuorilla on tapahtuman todellisista taustoista, ja kuinka helposti he uskovat sen puhtoisen ja silotellun kuvan, jonka esivalta heille siitä tarjoaa. Nämä nuoret on niin vahvasti suggeroitu, että he ovat valmiita puolustamaan tätä valheellista kuvaa jopa oman maineensa uhalla.

Omat faktani pohjautuvat ensikäden tietoon. Olen nimittäin seurannut jo parinkymmenen vuoden ajan, kuinka vanhat koulukaverini ovat ensin sotkeutuneet ohjelmistopiratismiin ja sen jälkeen askel askeleelta rappioituneet juopoiksi ja huumerikollisiksi. Aluksi kaverit pitivät suhteellisen pienimuotoisia piraattiryyppäjäisiä parin "crew'n" kesken, mutta vähitellen tapahtumat suurenivat ja niihin alkoi ottaa osaa yhä enemmän hyväuskoisia "tietokonenuoria" eli ns. "lamereita", joilta saattoi huijata ryyppyrahaa. Assembly-suurtapahtuma edustaa tämän kehityskulun kliimaksia, sillä käytännössä kaikki sen osanottajat ovat näitä ns. "lamereita", jotka on houkuteltu paikalle pelkästään rahankeruun vuoksi.

Assembly-tapahtuman säännöissä lukee toki, että ohjelmistopiratismi, päihteiden käyttö ja niiden vaikutuksen alaisena oleminen ovat kiellettyjä. Näiden sääntöjen tarkoitus on kuitenkin vain antaa tapahtumasta siloiteltu kuva valtiovallalle. Se todellinen eliitti ja ydinjoukko, jota tapahtuma palvelee, viettää kuitenkin aikaansa noissa lähimetsissä paheellisten ja syntisten tekojen merkeissä, ja he myös todistetusti pääsevät päihtyneinä sisään ainakin yöaikaan.

On olemassa ainakin kaksi ohjelmistopiraattiryhmittymää, joiden liittymisehtona on tiettävästi käytetty omaan suuhun virtsaamista. Useimmat jäsenehdokkaat suostuvat tähän vain vahvassa humalatilassa, joten seurauksena kyseisten ryhmien jäsenistö myös koostuu rappiojuopoista. Tämä simputustapa toimikoon myös esimerkkinä piraattijuoppopiirien jyrkästä hierarkkisuudesta, elitismistä ja moraalittomuudesta.

Monilla korkean hierarkia-asteen piraattijuopoista on suojatyöpaikka videopeliteollisuudessa. Assembly-tapahtuma sitoo kävijöitään aina vain vahvemmin tämän teollisuudenalan tuotteisiin, joten ryyppyrahaa virtaa ohjelmistopiraattien eliittijoukolle myös tätä kautta.