LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

itsekin luonnonsuojelija

/ #317 Luonnonsuojelu menee "överiksi"

27.05.2011 12:57

Olipa tänään mukavan hauska mutta samalla se oli hyvin totuudenmukainen piirros Helsingin Sanomissa. Karlssonin tekemä piirros otti kantaa luonnonsuojelun nykyhetkeen joka on mennyt aivan totaalisesti "överiksi". Siinä pari mittamiestä oli vaaituskoneen ja keppien kanssa mittailemassa jossain maaseudulla pellon kupeessa. Viereisen talon isäntä oli tullut ihmettelemään touhua ja toinen maanmittareista sanoi hänelle "Niin, Helsinki siirretään nyt tähän, koska Pasilasta on löytynyt liito-orava".

Piirroksen sanoma on selvä, vaikka se onkin Karlssonin tyyliin sovitettu hauskaan muotoon. Luonnonsuojelu on hyvä ja tarpeellinen asia, mutta se on nykyisin mennyt liiallisuuksiin. Vaikka mitä yhteiskunnalle, teollisuudelle ja yleensäkin ihmisille tärkeää asiaa ollaan viemässä eteenpäin, niin aina löytyy se luonnonsuojelua vaativa "tärkeä pointti" juuri kyseiseltä alueelta jolle ollaan jotain tärkeää suunnittelemassa. Löytyy perhonen, löytyy se kuuluisa liito-orava jne..... Aina jokin ökkömönkiäinen on juuri siinä paikassa johon jotain hanketta ollaan kehittelemässä.

Luonto osaa enimmäkseen hoitaa itse itsensä. Se liito-orava osaa muuttaa muutaman sadan metrin päähän aiemmasta olinpaikastaan, perhoset osaavat siirtyä uuteen paikkaan jne. Jotkut paikat toki tarvitsevat erityissuojelua, mutta näiden kohteiden määrä on hyvin marginaalinen.  Suota on suojeltu jo aivan tarpeeksi Suomessa. Uudessa suo - ja turvemaastrategiassa kuitenkin todetaan, että vielä 100 000 ha halutaan luonnonsuojeluun. Otettakoon se alue suojeluun, mutta samalla on otettava myös soita turvetuotannolle.

Itse olen luonnosta pitävä mutta en pidä siitä että suojelu vääntyy liialliseksi. Näin on myös Lintunevan tapauksessa. Kyseisellä suolla ei ole mitään erityisen tärkeää suojeltavaa. Olisi melko paradoksaalista että vaaditaan suota suojeluun ja vieressä Botniaring saastuttaa vuodesta toiseen. Turvetuotannolle Lintuneva kuuluu!!