LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola

/ #319 Yle Keski-Suomi uutisoi

29.05.2011 11:14

Saarijärvellä laitetaan oheisen uutisen mukaan viranomaisten myöntämät turveluvat EU-komission syyniin. Turvevastaisuus vapon kotikentälläkin kasvaa, enkä ihmettele. Suomessakin joudutaan tulevaisuudessa noudattamaan lakeja (mm. Luonnonsuojelulaki) ympäristölupahakemuksia käsiteltäessä, siitä olen vakuuttunut.

Saarijärvi vie turveluvat komissioon
Yle Keski-Suomi 26.5.2011

Saarijärvi aikoo kannella Suljetunnevan turvetuotantoluvan johdosta EU:n komissiolle ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelu koskee suomalaista ympäristölupakäytäntöä laajemminkin. Saarijärvi katsoo, ettei turvetuotannon luvissa ole otettu huomioon humuksen aiheuttamaa vesistökuormitusta. Kaupungin mukaan Saarijärven reitin vesien tila osoittaa, ettei luvissa ole riittävästi huomioitu veden pilaantumista aiheuttavia tekijöitä, joten lupia myönnettäessä on rikottu EU:n ympäristön pilaamisen estämiseen pyrkivää direktiiviä, vesipuitedirektiiviä ja luontodirektiiviä. Asiaa on aikaisemmin puitu oikeudessa, mutta Korkein hallinto-oikeus hyväksyi joulukuussa Suljetunnevan turvetuotantoluvan. Tämän jälkeen suomalaisten oikeusasteiden valitustiet oli käyty loppuun. Saarijärven kaupunginhallitus käsittelee kanteluita maanantaina.