LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola

/ #322 Yle-uutisia Keski-Suomesta 30.5. 2011

30.05.2011 10:35

Sitkeän vapo-vedätyksen oheen kaikkia suomalaisia koskevaa uutisointia Keski-Suomesta, vapon maakunnasta. Lintunevan alapuoliset vesistöt kuuluvat pienemmässä mittakaavassa samaan sarjaan.

Saarijärven reitti ei kestä enää lisähumusta Yle Keski-Suomi 30.5 2011

Saarijärvellä on kyllästytty siihen, että kaupungin lausunnot turpeennostoluvista ohitetaan lupakäsittelyssä kokonaan. Kaupungissa odotetaan kauhulla maakunnallista vaihekaavaa, jota on jo alettu suokaavaksi kutsua. Jos siihen kaavaillut turpeennostoalueet toteutuvat nykyisellä lupamenettelyllä, ei Saarijärven reitin vesistöt enää sitä kestä.

Humus

* Humus tarkoittaa vedessä olevaa osittain hajonnutta kasvi- ja eläinperäisiä ainetta , joka antaa vedelle ruskehtavan värin.

* Humus kuljettaa ravinteita maalta veteen, ja voi toimia vedessä ravinteiden varastona.

* Humuksen kemiallinen rakenne on monimutkainen ja muuttuva. Se koostuu kuitenkin pääosin hiilestä ja hapesta.

Saarijärvi haluaa turpeenottolupien myöntämisen olemassaolevien lakien mukaisiksi. Saarijärven ympäristöviranomaiset ovat sen takia valmistelleet kantelut turvelupien lupakäytännöistä sekä oikeusasiamiehelle että Euroopan Unionin komissioon. Kaupunginhallitus ottaa asiaan kantaa tänään.

Kantelut kohdistuvat ennen kaikkea lupia myöntäviin viranomaisiin, jotka Saarijärven ympäristönsuojelusihteeri Kalle Laitisen mukaan eivät noudata lakeja lupia myöntäessään. Laitinen on huolissaan tulevien turvetuotantoalueiden vaikutuksista vesistöihin.

- Tulossa olevaan vaihekaavaan on merkitty turpeennostolle uusia alueita ja niitä on ilmeisesti Saarijärven reitillekin osoitettu useita satoja hehtaareja, jopa tuhansia hehtaareja. Saarijärven reitin vedet eivät kestä nykyisilläkään luvilla, niinpä ne eivät voi kestää uutta kuormitusta. Tällä on valtavan iso merkitys Saarijärvelle, mutta väitän, että myös monelle muulle Suomen kunnalle ja Suomen järville, sanoo Kalle Laitinen.
Kanteluiden perusteluksi Saarijärven ympäristöviranomaiset ottavat EU-direktiivit, joita Suomi on sitoutunut noudattamaan.

- Jo vuonna 1992 Korkein Hallinto-oikeus rajasi turvetuotantoalueiden vedet jätevesiksi, jotka aiheuttavat ongelmia ja päästöjä alapuolisiin vesistöihin. Ennen lupien myöntämistä päästöjen vaikutukset pitää tutkia, vaatii Laitinen.