Raiskauksille kovempi tuomio!

Kalle Laukkanen

/ #107

26.03.2008 16:03

Mielestäni vankilatoiminnan tulisi keskittyä arvioimaan sitä, miten todennäköisesti sama henkilö toistaa rikoksen. Kertarikoksesta rankaisemisen ainoa tarkoitus on mielestäni pelottelukeino, jonka täytyy kyllä olla olemassa, estämässä ensikertarikoksia; tärkeätä on kuitenkin myös jo rikoksen tehneiden hoitaminen. Psykologinen arviointi ei varmaankaan ole kovin yksinkertaista, mutta utopiani on, että pelottelun ja jo tehdystä rikoksesta rankaisemisen sijaan pyrittäisiin etsimään ongelmia rikoksen tehneistä (keinoja tähän on kehitettävä) ja kun nämä ongelmat on ratkaistu, heidät vapautettaisiin; vankeuden olisi jatkuttava niin kauan kuin tämä pystyttäisiin toteuttamaan. Tämä on tietysti melko utopistista: psykologinen analyysi on hankalaa ja luultavasti kallistakin, samoin pitkän aikaa vankeudessa pitäminen. Mutta pointtini on se, että peloterangaistus ei oikeastaan toimi (Yhdysvallat suurimpine rangaistuksineen ja rikostilastoineen on tästä hyvä esimerkki) ja tehdystä asiasta kostaminen ei kuulu oikeusvaltion keinoihin.